Nákup sedmi souprav Pendolina a další náklady přijdou České dráhy na zhruba pět miliard korun. Elektrický systém Pendolin pracuje jinak než český a jejich jízda by tak mohla skončit katastrofou, uvedla televize. Vlak například může přestavit návěstidla. "Už se nám stalo, že to vymazává i paměti počítačů," potvrdil člen správní rady ČD a odborový předák Jaromír Dušek.

Dodavatelem Pendolin je firma Alstom. "Pokud homologace není ukončena, tak my nemůžeme říct, že vlak nesplňuje tyto parametry," reagoval její zástupce Igor Snopek. Alstom se nyní musí do listopadu vyjádřit, zda je schopen technické problémy vyřešit. Pokud je nebude schopen vyřešit, budou České dráhy požadovat vrácení peněz.

S provozem Pendolina v příštím roce však už nepočítají. "České dráhy nasadí buď svoje vlaky nebo zahraniční soupravy místo Pendolin od prosince," řekl televizi mluvčí ČR Petr Šťáhlavský. Náklady spojené s vypůjčením zahraničních vlaků by podle něj měla zaplatit firma Alstom.

Testování ve Velimi

Problémy byly známy již v červnu, kdy technici výrobce a Českých drah soupravy testovali již několikátý měsíc na zkušebním okruhu ve Velimi. Podmínkou k vydání povolení je především dokončení zkoušek tzv. elektromagnetické kompatibility. Při nich se musí vyloučit možnost, aby elektromagnetické pole motorů rychlovlaku jakkoli ovlivňovalo zabezpečovací zařízení na trati.

Na testované soupravě se objevily problémy právě s tímto zařízením. ČD už před časem upozornily, že se uvedení do zkušebního provozu možná opozdí. Tvrdily ale, že cestujícím by měla první souprava začít sloužit v září 2004. Kdy zkoušky opravdu skončí a drážní úřad vydá povolení, se zatím neví.