Ačkoliv vzhled aut Kaipan je poněkud archaický (navazuje na automobily Lotus Seven) a vozy vypadají spíš jako veterány, jsou schopny dosáhnout rychlosti 100 kilometrů za 5 vteřin. "Nejvyšší doporučená rychlost je 180 kilometrů v hodině, ale samozřejmě se dá jezdit hodně přes 200," popsal Novinkám zakladatel firmy Michal Hradský.

Minulý rok vyrobil Kaipan 18 aut. "Naprostá většina jezdí po českých silnicích, co jsme prodali loni tak vlastně všechna," řekl Hradský.

Firma nevyrábí auta sériově, ale sestavuje je na zakázku. Budoucí majitel sám určí, jakou barvu bude mít vůz, jaké budou potahy na sedačkách, jak bude vyvedena palubní deska. Základní parametry, které jsou pro provoz na silnicích schválené, ale musí zůstat u každého vozu stejné.

Společnost vyrábí dva typy vozů, první v pořadí byl Kaipan 47, v němž je motor z fordu a druhý je Kaipan 57, která jezdí s motorem z Audi 1,8 turbo.

Chtěl jsem si postavit auto

Firma vznikla v roce 1991. "Původně jsem si chtěl vyrobit jen jedno auto pro sebe, pak se začali srocovat kamarádi a z jednoho auta byli najednou tři čtyři, a tak vznikla firma," popsal Hradský.

První auto ale mohlo vyjet na silnici až v roce 1997, kdy získalo všechna potřebná povolení. Právě na ceně testů pro provoz na silnici ztroskotala většina pokusů vyrábět v Česku osobní automobily.

Konkurence doma i venku

Firma Gordon vyráběla podobná auta, před několika lety se ale s výrobou odmlčela. Kapitál do ní až letos přinesla firma Joint Capital Group. Autorem aut Gordon Roadster je Vladimír Friml. Designem navazují na české vozy z 30. a 40. let minulého století.

S výrobou neobvyklých sportovních vozů chce od října přijít i pražská MTX. Dříve vyráběla roadstery s designem Škody Favorit.

Podobné vozy jako Kaipan a Gordon vyrábí v Evropě například britský Caterham a Westfield, holandský Donkervoort a německý Dax.