Hlavní obsah

Anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek – seznamte se s nominovanými – 2. díl

Anketa o Nejabsurdnější bankovní poplatek je v plném proudu. Po nominacích nejabsurdnějších bankovních poplatků se rozběhlo hlasování veřejnosti v prvním kole. V našem třídílném seriálu vám jednotlivé poplatky představíme a uvedeme příklady bank, které tyto navržené absurdní poplatky uplatňují.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Čtenáři zpravodajského serveru Novinky.cz a bankovnipoplatky.com mohou vybírat z 15 nominovaných poplatků.

• Poplatek za autorizační SMS
• Výše poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou
• Poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking
• Poplatek za dotaz úřední osoby
• Poplatek za účetní položku
• Poplatek za vedení kontokorentu i v době nečerpání služby
• Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta (po dobu dědického řízení)
• Poplatek za změnu osobních údajů (např. trvalé bydliště, příjmení apod.) u běžného účtu
• Poplatek za uzavření smlouvy (hypotéka, stavební spoření)
• Poplatek za rezervaci zdrojů
• Poplatek za převod z účtu ke kreditní kartě na jiný účet
• Poplatek za změnu PIN přes bankomat
• Poplatek za vyčíslení výše dlužné částky u hypotéky nebo stavebního spoření
• Platba na zpoplatněnou linku (modrá a bílá linka) například při blokaci karty
• Poplatek za výměnu opotřebované platební karty

Poplatek za vedení kontokorentu v době nečerpání služby

S tímto poplatkem jsme se setkávali v různých podobách. Například u Komerční banky se jednalo o poplatek za rezervaci zdrojů 0,9 procenta z nevyčerpané částky úvěru. Dnes už banka rezervaci zdrojů nezpoplatňuje. Poplatek vás tak paradoxně postihoval za to, že službu neužíváte nebo ji nevyužíváte celou. Poplatek tedy v zásadě nutí klienty, aby se zadlužovali i v momentě, kdy to aktuálně nepotřebují.

Nyní již banky tento poplatek neuplatňují v takové míře. Můžeme se však velmi často setkat s poplatkem souvisejícím, a to s poplatkem za rezervaci nedočerpané částky hypotečního či jiného úvěru. Rezervace finančních prostředků u hypotečních úvěrů na koupi s dobou čerpání přesahující šest měsíců, na refinancování s dobou čerpání přesahující 12 měsíců, u hypotečních úvěrů na výstavbu, rekonstrukci a dostavbu s dobou čerpání přesahující 24 měsíců zaplatíte u České spořitelny 0,5 procenta nedočerpané částky.

Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta

Už název poplatku vypovídá o absurditě poplatku. Jak může zemřelý klient mít svůj účet? A proč ho navíc ještě zpoplatňovat? Ano, i vedení bankovního účtu po zemřelém něco stojí. Až do zrušení účtu v rámci dědického řízení uplatňují některé banky klasicky poplatek za vedení účtu a strhávají si ho z prostředků na účtu nebo ho uplatňují po dědicích zemřelého. Dluh na poplatcích se tak může vyšplhat za několik měsíců běhu dědického řízení, v němž je účet ještě stále veden, i do několika stovek korun.

Poplatek za změnu osobních údajů (např. trvalé bydliště, příjmení apod.) u běžného účtu

Opět příklad absurdního poplatku. Klient má zkrátka povinnost nahlásit bance změny osobních údajů, ať už se mu to líbí, či nikoliv, například se ožení, přestěhuje se, dojde ke změně příjmení apod. Banky však tuto administrativní změnu údaje zpoplatňují. To vše přesto, že mají s touto změnou minimální náklady. Klient navíc nemá na výběr, zda službu využije, či nikoliv. On ji prostě využít musí, nemá-li porušit smlouvu s bankou.

Ještě v roce 2014 byl tento poplatek uplatňován například u Poštovní spořitelny. Nyní už tento poplatek zrušila i výše uvedená banka, poté co se poplatek dostal mezi tři finalisty loňské ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek. V sazebníku Poštovní spořitelny však figuruje stále poplatek 20 korun za neúčetní změny, změnu údajů (změna nebo oprava jména nebo příjmení, změna adresy, doplnění nebo vyškrtnutí vkladatele) u vkladních knížek.

Poplatek za uzavření smlouvy (hypotéka, úvěry)

Poplatek, který je výrazně více rozšířený než v případě předchozích poplatků. Poplatek za uzavření smlouvy, především u hypotečních úvěrů, uplatňuje velká část bank. V rámci kampaní pak tyto banky velkoryse poplatek za uzavření smlouvy odpouštějí, aby ho zase zavedly do doby nástupu další kampaně.

Zpracování a vyhodnocení žádosti o úvěr, což je jiný název pro poplatek za uzavření smlouvy, činí u Komerční banky 490 korun v rámci osobního úvěru a 2900 korun u hypotéky. U ČSOB pak uhradíte za zpracování žádosti o přípravu návrhu smlouvy k hypotečnímu úvěru 3900 korun. U Raiffeisenbank uhradíte za posouzení žádosti o poskytnutí hypotečního úvěru Variabilní hypotéka, včetně přípravy smluvní dokumentace, 0,5 procenta z úvěrového rámce, minimálně však 3000 korun.

Poplatek za rezervaci zdrojů

Na tento poplatek jsme již narazili u poplatku za vedení kontokorentu v době nečerpání služby. Poplatek nelogicky motivuje klienty, kteří nechtějí využít celý rámec úvěru, tedy celý úvěr, pokud ho nepotřebují, aby se zbytečně zadlužovali. Pokud se klient odmítne zbytečně zadlužit, postihne ho poplatek, trestající ho za jeho aktuální opatrnost a odpovědnost. Banky odůvodňují poplatek tím, že musí klientovi rezervovat dohodnutou částku úvěru, aby mu byla kdykoliv k dispozici. Tento argument však je v době, kdy mají banky zcela zjevný přebytek hotovosti a snaží se umístit přebytečnou hotovost, kam to jen jde, absurdní.

U Raiffeisenbank uhradíte za rezervaci prostředků u hypotéky tři procenta z limitu úvěru nevyčerpaného v období čerpání (nárok banky na zaplacení uvedeného poplatku nevzniká, jestliže klient vyčerpá alespoň 50 % celkového limitu úvěru). Služba rezervace prostředků na běžných účtech v Kč a v cizí měně stojí u Komerční banky 100 korun.

Reklama

Výběr článků

Načítám