Podle analytika společnost Colosseum Borise Tomčiaka bude zlevňování benzínu a nafty pokračovat i nadále. „Pokles cen pohonných hmot u českých čerpacích stanic bude v nejbližších dvou týdnech pokračovat. Můžeme očekávat zlevnění až o padesát haléřů,“ řekl Právu Tomčiak.

Bez ohledu na tento pro motoristy i firmy nebývale příznivý vývoj však silniční dopravci své ceny za přepravu zlevňovat nehodlají.

Palivová doložka

„Velké dopravní firmy mají ve smlouvách se svými zákazníky většinou tzv. palivovou doložku, která automaticky reaguje na vývoj cen pohonných hmot. Menší dopravci, kterých je většina, však na něco takového nedosáhnou.

Navíc se jim letos zdražily sazby mýtného a nemalé peníze vynakládají na obnovu vozového parku,“ řekl Právu mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Hodně práce, málo řidičů

Především však firmy potřebují zvýšit platy řidičů, protože těch je stále nedostatek, chybí jich zhruba 6000. A ke zlevňování přepravy dopravce netlačí ani konkurence.

„Zakázek je dost pro všechny, takže cena za dopravu ani v příštím roce dolů nepůjde, spíše naopak,“ očekává Felix. Ceny u čerpacích stanic jsou nyní nejnižší od přelomu let 2009 a 2010. Přitom ještě počátkem července byly pohonné hmoty zhruba o čtyři koruny dražší a v roce 2012 se dokonce benzín vyšplhal nad 38 korun a nafta nad 37 korun za litr.

Nadprodukce trvá

Za nynějším zlevňováním dle analytiků stojí nízká cena ropy na světových trzích. Její cena je nyní na 11letém minimu a od poloviny loňska zlevnila téměř o 60 procent. „Cena ropy Brent se jen v minulém týdnu snížila ze 44 dolarů na 37 dolarů za barel,“ řekl Právu Tomčiak.

Důvod propadu cen ropy je podle něj už několik měsíců stejný. „Produkce výrazně převyšuje spotřebu. Mezinárodní energetická agentura očekává, že přebytek na trhu přetrvá až do druhé poloviny příštího roku,“ dodal.

Nejvíc platí motoristé za Natural 95 v Praze, když litr v průměru stál 29,60 koruny. Nejdražší naftu mají opět čerpací stanice na jihu Moravy s průměrnou cenou 28,99 koruny za litr, jen těsně před Prahou, kde si pumpy účtují v průměru o dva haléře méně.