Pozadu za ženami ale nezůstávají muži ani při výběru oblečení, které právě podle značky po desetiletí vybíraly jen ženy. Řada mužů je ochotná pro získání výrobku své značky udělat doslova cokoli, konstatují psychologové.

Oblečení dostává jiný smysl

„Abych si mohl koupit auto mé vysněné značky, musel jsem se zadlužit, prodal jsem i byt a šel do podnájmu. Stálo to ale za to. Auto budí respekt, když jedu, všichni ti, co znají jeho jízdní vlastnosti, ale i cenu, raději uhnou. Pocit, že jsem schopen každého předjet, mne baví,“ říká pětatřicetiletý majitel baru Pavel.

Pro dvě třetiny českých mužů je stále důležitější a rozhodující při nákupech značka nejen u aut, ale i u mobilů a bot potvrzuje průzkumu agentury STEM/MARK. Polovinu českých mužů zajímají značky sportovních potřeb a překvapivě i značky zařízení do domácnosti. Pro dvě pětiny českých mužů je klíčová při rozhodování i značka hodinek.

„Auto je ale stále nejviditelnější symbol úspěchu, významu, projevem určitého životního stylu, ale i potvrzením moci, dominance. Mobil zase ukazuje, jak je muž dobrý v technickém pokroku, co vše využívá a zvládá. A značka bot či hodinek ukazuje nejen na stav jeho peněženky, ale i to, že dává přednost kvalitě,“ shodují se psychologové. A prodejci mobilních telefonů jen doplňují: stále více mužů začíná hovor o telefonech větou – chci jen tu a tu značku.

Podle průzkumu ale dochází k průlomu i v oblasti oblékání. Tam značky dlouhá desetiletí kralovaly jako hlavní kritérium pro výběr u žen. To se začíná pozvolna měnit. Pro zhruba třetinu českých mužů začíná být důležitá i značka oblečení a to, jak vypadají. Ti, kdož se aktivně zajímají o módní trendy, nešetří a neobrací při nákupu každou korunu, jsou často manažeři a představitelé velkých a významných firem, upozorňuje průzkum.

Doma jen v trenýrkách

Zejména pracovníci velkých zahraničních firem, a to i ti na nižších pozicích, chápou význam dobrého, kvalitního a módního oblečení při prezentaci firmy i jeho důležitost pro úspěšná obchodní jednání. Podle průzkumu STEM/MARK více než polovina českých mužů (54 procent) chápe, že na tom, jak vypadají, jak jsou oblečeni, záleží. Ale tento poznatek využívají či uplatňují především v zaměstnání či při konkrétních příležitostech, jako je třeba hledání nového pracovního místa.

Doma na to, co mají na sobě, jak vypadají, už tak nedbají. Polovina českých mužů je přesvědčena, že vzhled je důležitý na veřejnosti, ale doma ne. „Vzhledem se zabývám, jen když mi o něco jde,“ tvrdí téměř pětina českých mužů.

Že vizáž není důležitá, si ale naštěstí myslí jen dvě procenta českých mužů. „Manžela znám doma oblečeného pouze do trenýrek, trika a ponožek,“ potvrdila Právu čtyřicetiletá Květa. To je v podstatě nejčastější domácí oblek českých mužů.

To, že muž na sebe doma nedbá, je jedním ze zdrojů problémů v partnerském soužití. Manifestuje tím, že mu vlastně zase tak na jeho protějšku nezáleží, říkají manželští poradci.

Partnerka jako rádce

Čeští muži obecně dávají přednost volnému, pohodlnému oblečení sportovního typu. Muži se při volbě oblečení nejčastěji radí se svojí partnerkou, prodavačkou a s kolegy ze zaměstnání. U stylů stále převládá sportovní, volnočasové oblečení.

Jsou však oblasti, kde si poradit při nákupu nenechají nikým. To když kupují spodní prádlo, sportovní zboží a potřeby a hodinky.