Státní čínská televize ukázala podle agentury Reuters záběry letounu, jak sjíždí z montážní linky šanghajského závodu COMAC. Ceremoniálu se zúčastnily zhruba čtyři tisíce vládních činitelů a dalších hostů.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Jednouličkový stroj C919 pro 158 až 174 cestujících experti označují za kopii Airbusu A320 s kapacitou zvětšenou o deset procent a s prodlouženým doletem. Je určen pro domácí trh, kde bude soupeřit s Airbusy A320 a Boeingy 737, které tvoří přes polovinu letadel využívaných čínskými aerolinkami.

Roll Out prvního prototypu čínského dopravního letounu COMAC C919.

Roll Out prvního prototypu čínského dopravního letounu COMAC C919.

FOTO: China Stringer Network, Reuters

O jeho nákup má ale zájem i irský Ryanair, i když je otázkou, jak rychle získá stroj certifikaci pro provoz v Evropě a v USA. Důvodem zájmu je nižší cena; zatímco jeden Boeing 737 vyjde na osmdesát až sto miliónů dolarů a Airbus A320 dle verze na sedmdesát až sto dvacet, při dodání 380 kusů by měla cena C919 činit asi 70 miliónů dolarů (1,7 miliardy Kč).

Bývalý čínský překážkář na schůdcích u C919

Bývalý čínský překážkář na schůdcích u C919

FOTO: China Stringer Network, Reuters

Závislost na západních komponentech

Stroj je však už nyní zastaralý, na trh přichází v době, kdy se A320 i B737 dočkaly nové generace s nižšími náklady na provoz, která už je na trhu.

Navíc bude hodně závislý na dodávkách komponent ze zahraničí, bude využívat motory LEAP X1C od CFM International, což je společný podnik General Electric a francouzského Safranu, který dodává motory i oběma přímým konkurentům od Airbusu a Boeingu. Avionika a přístrojové vybavení je od firmy Rockwell Collins a GE.

Čínský list Global Times kvůli tomu varoval už v roce 2013, že vyhlídky stroje na trhu nejsou nijak optimistické. Aviation Week v témže roce upozornil, že k problémům přispívá i to, že COMAC vznikla v roce 2008 a nemá experty se zkušenostmi s vývojem, testováním a výrobou dopravních letadel. Pochybnosti o hladkém vývoji vzbuzuje i fakt, že se společnost nespojila s nějakým velkým leteckým výrobcem.

Hlavním problémem jsou motory – Čína nebyla schopna vyrobit ani adekvátní motory pro vojenská letadla a závisí na ruských.

Model stroje ARJ21

Model stroje ARJ21

FOTO: Jason Lee, Reuters

Modernizace leteckého průmyslu a kopírování

Projekt C919 je jednou z několika iniciativ čínského vedení, které chce Čínu přeměnit z levné "továrny světa" ve výrobce vyspělých technologií. Vývoj letadla začal v roce 2008, kvůli problémům ve výrobě se ale výrazně zpozdil za původním plánem, který předpokládal první let už v roce 2014.

Výroba stroje ARJ21

Výroba stroje ARJ21

FOTO: Profimedia.cz

COMAC už začal vyrábět menší regionální letoun ARJ-21 pro 70 až sto cestujících a loni jeho první exempláře dodal čínským zákazníkům. Tento stroj je určen pro trh, na němž dominuje brazilská společnost Embraer a kanadský Bombardier.

Koncepčně jde ale o kopii letounu Douglas DC-9 z šedesátých let, který se později vyráběl ještě jako McDonnell MD-80 a MD-90 a nakonec jako Boeing 717. I ARJ-21 vznikl v rámci téhož modernizačního plánu. O tom, že jde o částečnou kopii, svědčí, že firma COMAC použila stroje uplatněné při plánované, ale nezdařené licenční výrobě MD-80 v Číně. I jeho vývoj provázela značná zdržení, zejména kvůli problémům s křídlem, které bylo navrženo nově ve spolupráci s ukrajinským Antonovem a má mít údajně superkritický profil umožňující vyšší rychlost.

Boeing odhaduje, že čínský trh bude v příštích dvou desetiletích potřebovat 5580 letadel, uvedla ČTK.