Vysvětlení, proč zadal zakázku bez soutěže, žádal po ministru dopravy Danu Ťokovi (ANO) také premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). [celá zpráva]

Ministerstvo zdůvodnilo zadání zakázky bez soutěže časovými důvody. Úřad pod vedením Ťoka přitom obdobné výběrové řízení na mýtného poradce zastavil už začátkem letošního roku. V tendru vypsaném Ťokovým předchůdcem Antonínem Prachařem vyhrála firma Arthur D. Little, která požadovala 23 miliónů korun, tedy přibližně polovinu hodnoty rámcového kontraktu s Deloitte.

Podle mluvčího ÚOHS návrh firmy Cross Zlín směřuje právě proti rámcové smlouvě, kterou ministerstvo dopravy uzavřelo na základě jednacího řízení bez uveřejnění.

"Návrh se domáhá zákazu plnění této smlouvy. Bylo zahájeno správní řízení a ÚOHS si vyžádal od zadavatele zadávací dokumentaci k předmětné veřejné zakázce. Úřad již dříve obdržel v téže věci i podnět," uvedl Švanda.

Smlouva s Kapschem skončí za rok

Zakázku v minulosti kritizovala také Transparency International. Ta také tvrdí, že ministerstvo dopravy nesprávně ukončilo předchozí tendr na obdobné služby.

Smlouvu s firmou Deloitte zadalo ministerstvo dopravy přede dvěma týdny. Ministerstvo tvrdí, že ji muselo uzavřít v časové tísni, protože nemá dostatek odborníků, kteří jsou schopni připravit jednací řízení na další provoz mýta a jednat s firmou Kapsch o součinnosti.

Elektronické mýtné v Česku vybírá firma Kapsch od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu. Firmě vyprší smlouva na výběr mýta ke konci roku 2016.

Po roce 2016 plánuje ministerstvo po tři roky využívat systém mýtných bran a současně připravit výběrové řízení na dlouhodobější správu mýta, ve kterém by už úřad nediktoval uchazečům, jakou technologii mají použít. Na tomto tendru chce ministerstvo pracovat od konce příštího roku do června 2017.