Rezignace na zbývající posty v rámci skupiny se čekají v příštích dnech, uvedla také německá média. Koncern se ke zprávě odmítl vyjádřit. Winterkorn je předsedou představenstva v rodinné holdingové společnosti Porsche Automobil Holding SE, která drží většinový podíl ve Volkswagenu.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Kromě toho má mandát v dozorčí radě v Porsche, je předsedou dozorčí rady ve výrobci luxusních vozidel Audi a šéfem dozorčí rady v nedávno vytvořené holdingové společnosti Truck & Bus, napsal list Süddeutsche Zeitung. Všechny tyto aktivity spadají pod skupinu Volkswagen.

Z funkce generálního ředitele koncernu VW Winterkorn odstoupil 23. září. Uvedl ale, že si není vědom žádných pochybení na své straně.

EIB zkoumá úvěry

Evropská investiční banka (EIB) zkoumá, zda Volkswagen nepoužil některou z půjček od Evropské unie k podvodům s testy emisí u naftových motorů. V takovém případě by mohla požadovat vrácení peněz. V rozhovoru se Süddeutsche Zeitung to řekl šéf EIB Werner Hoyer. [celá zpráva]

Evropská investiční banka podle listu poskytla Volkswagenu od roku 1990 půjčky za zhruba 4,6 miliardy eur (124,7 miliardy Kč). Mimo jiné na rozvoj motorů s nižšími emisemi a výrobní závody v Jižní Americe. VW má ještě splatit 1,8 miliardy eur.

Hoyer také řekl, že EIB „velmi důkladné vyšetří“, jak Volkswagen poskytnuté finanční prostředky využil. Pokud zjistí, že peníze byly využity k jiným účelům, než bylo zamýšleno, bude si podle něj muset banka položit otázku, zda nemá požadovat úvěry zpět.

Hrozba vyšších cen aut

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) varuje, že některé vozy s naftovým motorem by při rychlém zpřísnění emisních testů mohly natolik zdražit, že by se staly pro zákazníky finančně nedostupnými a výrobci by je museli přestat vyrábět. Nepřímo tím přiznalo, že řada dieselových aut není v běžném provozu schopna plnit normy pro emise toxických oxidů dusíku.

„Testy emisí by měly odrážet podmínky ve skutečném provozu. Je ale důležité postupovat tak, aby výrobci mohli naplánovat a zavést nezbytné změny,“ uvedla ACEA.

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor’s v pondělí snížila německému Volkswagenu dlouhodobý rating o jeden stupeň na A–. Současně varovala, že by mohla rating automobilce dál snížit, a to až o dva stupně. Agentura tím reaguje na dopady skandálu s emisemi.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 miliónů aut s naftovým motorem po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Z toho bylo pět miliónů aut hlavní značky VW.