Hlavní obsah

S tendrem na mýtné poradí za desítky miliónů Deloitte. Zakázku dostal bez soutěže

Ministerstvu dopravy má s přípravou mýtného tendru pomoci poradenská firma Deloitte. Rámcovou zakázku na maximálně 52 miliónů korun jí úřad kvůli nedostatku času zadal bez výběrového řízení. V úterý to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Dálniční mýtné brány. Ilustrační foto

Článek

Mýtného poradce v tendru vybíral už Ťokův předchůdce Antonín Prachař, zvítězila v něm firma Arthur D. Little. Ťok ale soutěž krátce po svém nástupu do funkce v prosinci 2014 zrušil s tím, že podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) byla vypsána špatně, a navíc předpokládal, že ministerstvo externího poradce ve věci mýta nepotřebuje.

Externího poradce poté nahradila skupina sestavená z úředníků ministerstva a Ředitelství silnic a dálnic doplněná o externí poradce. Ta od začátku letošního roku prošla řadou personálních proměn a existuje i nyní.

Letos v srpnu ale Ťok i na přání koaličních partnerů otočil a oznámil, že vypíše nové výběrové řízení na mýtného manažera s tím, že vítěze by mohl mít v lednu 2016. [celá zpráva]

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministr dopravy Dan Ťok

Pokud by se ale soutěžící proti výsledku odvolávali, hrozilo by další zdržení. Zřejmě i proto ministerstvo vybralo vítěze bez soutěže, i když tak může čelit kritice.

Hrozil by prý výpadek výběru mýta

„Je dobré vzít do hry někoho, kdo tu věc zná, nejen z pohledu Česka, ale především Evropské unie,” odpověděl exministr dopravy Petr Moos v České televizi na otázku, zda nemůže tendr připravit samo ministerstvo bez poradce. Podle Moose ale resort nemá dost odborníků na právní a technologické otázky kolem mýta.

Stát potřebuje najít nového provozovatele mýtných bran do konce příštího roku, kdy končí smlouva s dosavadním dodavatelem – společností Kapsch.

Samotnou soutěž na tříletý provoz systému plánuje ministerstvo vypsat podle nejnovějšího harmonogramu během prvního čtvrtletí příštího roku.

Deloitte má ministerstvu pomoci dojednat s Kapschem podmínky přechodu na nového provozovatele včetně případného zaškolení jeho zaměstnanců pro práci se systémem mýtných bran.

Jedna mýtná služba v celé EU

Dalším úkolem poradce je podle Ťoka příprava soutěže na tříletý provoz systému a rovněž zavedení jednotné evropské mýtné služby EETS, která má v budoucnu umožnit průjezd kamiónů s jedinou palubní jednotkou všemi zeměmi EU.

Úřad podle Ťoka nemusí nicméně vyčerpat všechny služby, ale jen část. Tím by se snížila i celková suma, kterou úřad poradci vyplatí.

"My jsme postupovali v rámci zákonných možností. Hledáme řešení, abychom byli schopní vysoutěžit provozovatele systému a zabezpečit výběr mýta. Když vezmu do úvahy, že vybíráme deset miliard ročně, za den zhruba 25 miliónů, tak výpadek dvou dnů tady tu cenu bohatě zaplatí," dodal Ťok.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám