Mýtného poradce v tendru vybíral už Ťokův předchůdce Antonín Prachař, zvítězila v něm firma Arthur D. Little. Ťok ale soutěž krátce po svém nástupu do funkce v prosinci 2014 zrušil s tím, že podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) byla vypsána špatně, a navíc předpokládal, že ministerstvo externího poradce ve věci mýta nepotřebuje.

Externího poradce poté nahradila skupina sestavená z úředníků ministerstva a Ředitelství silnic a dálnic doplněná o externí poradce. Ta od začátku letošního roku prošla řadou personálních proměn a existuje i nyní.

Letos v srpnu ale Ťok i na přání koaličních partnerů otočil a oznámil, že vypíše nové výběrové řízení na mýtného manažera s tím, že vítěze by mohl mít v lednu 2016. [celá zpráva]

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Pokud by se ale soutěžící proti výsledku odvolávali, hrozilo by další zdržení. Zřejmě i proto ministerstvo vybralo vítěze bez soutěže, i když tak může čelit kritice.

Hrozil by prý výpadek výběru mýta

„Je dobré vzít do hry někoho, kdo tu věc zná, nejen z pohledu Česka, ale především Evropské unie,” odpověděl exministr dopravy Petr Moos v České televizi na otázku, zda nemůže tendr připravit samo ministerstvo bez poradce. Podle Moose ale resort nemá dost odborníků na právní a technologické otázky kolem mýta.

Stát potřebuje najít nového provozovatele mýtných bran do konce příštího roku, kdy končí smlouva s dosavadním dodavatelem – společností Kapsch.

Samotnou soutěž na tříletý provoz systému plánuje ministerstvo vypsat podle nejnovějšího harmonogramu během prvního čtvrtletí příštího roku.

Deloitte má ministerstvu pomoci dojednat s Kapschem podmínky přechodu na nového provozovatele včetně případného zaškolení jeho zaměstnanců pro práci se systémem mýtných bran.

Jedna mýtná služba v celé EU

Dalším úkolem poradce je podle Ťoka příprava soutěže na tříletý provoz systému a rovněž zavedení jednotné evropské mýtné služby EETS, která má v budoucnu umožnit průjezd kamiónů s jedinou palubní jednotkou všemi zeměmi EU.

Úřad podle Ťoka nemusí nicméně vyčerpat všechny služby, ale jen část. Tím by se snížila i celková suma, kterou úřad poradci vyplatí.

"My jsme postupovali v rámci zákonných možností. Hledáme řešení, abychom byli schopní vysoutěžit provozovatele systému a zabezpečit výběr mýta. Když vezmu do úvahy, že vybíráme deset miliard ročně, za den zhruba 25 miliónů, tak výpadek dvou dnů tady tu cenu bohatě zaplatí," dodal Ťok.