"Není to aféra Volkswagenu, není to ani aféra německého automobilového průmyslu. Německý automobilový průmysl silně zasáhla proto, že v mimořádné míře sázel právě na tento typ motorů," řekl Resch. "Ještě nás čeká mnoho odhalení u dalších značek," prohlásil.

Další německé automobilky, Daimler a BMW, nicméně v minulém týdnu popřely, že by s emisními údaji manipulovaly.

"Máme tady evropskou, možná až za hranice Evropy sahající formu organizovaného podvádění. Protože podle našich poznatků v posledních letech se stalo běžnou praxí, že se motory optimalizují, aby vykazovaly dobré výsledky při testech, a že vozy umějí rozpoznat, kdy jsou testovány a kdy je třeba dodržet předepsané hodnoty emisí," uvedl Resch.

Resch: Oprava může ovlivnit provoz vozu

Sdružení DUH podle Resche získalo v posledních osmi letech indicie, že dieselové vozy nejrůznějších automobilek v běžném provozu několikanásobně překračují emisní normy, ale při testování je dodrží. Resch je přesvědčen, že to nelze vysvětlit jinak, než že je v těchto autech instalován speciální software, který při testování vozu hodnoty emisí upravuje.

Podle Resche chtěly automobilky falšováním údajů o emisích posílit konkurenceschopnost dieselových aut. "Pokud by ta auta dodržovala normy, bylo by nutné je vybavit zařízením pro čištění výfukových plynů. Tato zařízení ale snižují výkon aut a zvyšují jejich spotřebu. Dieselové vozy by tak byly méně konkurenceschopné proti benzinovým a hybridním," řekl předseda DUH.

Samotná úprava motoru, aby vyhovoval emisním normám, přitom podle Resche není drahá. "Technické náklady se u jednoho motoru pohybují mezi 200 a 300 eury (5400 a 8100 Kč)," řekl. Úprava motoru u aut, která už jsou v provozu, ale podle něj bude mnohem dražší a navíc může ovlivnit i provozní vlastnosti vozidel.

Výkon se nesníží, ujišťuje Ťok

Český ministr dopravy Dan Ťok ve středu oznámil, že v České republice se prodalo asi 148 000 aut koncernu VW vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházet měření emisí. Z toho je zhruba 101 000 škodovek, 38 000 volkswagenů, 7000 vozů Audi a 1800 seatů.

Ťok dodal, že technici VW a Škody připravují řešení, které může spočívat nejen v úpravě softwaru řídicí jednotky, ale také v mechanických zásazích do vozů. Řešení by mělo být připraveno do konce října, Škoda a VW pak s podporou ministerstva zorganizují servisní zásah. Náklady bude hradit Škoda Auto a koncern Volkswagen. U vozidel po servisní úpravě by přitom podle Ťoka nemělo dojít k nárůstu spotřeby ani ke snížení výkonu, kterého se někteří motoristé obávají.