Podle Mládka kauza mediálně nazvaná Dieselgate bude mít na mladoboleslavskou automobilku nepřímý vliv, větší dopady budou podle ministra na české subdodavatele pro přední německé značky. Ministr řekl, že „krátkodobě, než se překoná krize, se bude vyvážet o nějaké to auto méně.“

„Já se spíše bojím, ani ne tak o Škodu Auto, jako o některé dodavatele pro přední německé značky, protože v těch nejdražších německých autech je spousta dílů z ČR. A ta minulá zkušenost z krize let 2008, 2009, kdy se dostal automobilový průmysl do krize z jiných důvodů, tak největší problémy měli dodavatelé pro ty luxusní značky, nikoliv naši výrobci vozů,“ uvedl Mládek.

„Škoda nevyváží žádná auta na trh Spojených států, kde má Volkswagen největší problém, a je velkou výhodou, že Škoda není obchodovaná na burze,“ řekl ministr.

Akcie Volkswagenu, které jsou na burze obchodovány, se v uplynulém týdnu propadly zhruba o 33 procent. Mládek také nevyloučil, že Česko začne kauzu vyšetřovat podobně jako jiné evropské státy. "Pokud bude mít EK takovýto požadavek, tak ministerstvo dopravy, které je za to zodpovědné, se bude zabývat touto otázkou," řekl.

Spotřebitelé nejsou poškozeni

Spotřebitel podle Mládka není u dieselových motorů koncernu VW s poupraveným softwarem, který ale na funkčnost agregátu nemá žádný vliv, poškozen v přímém slova smyslu.

„Nebude tolik ohleduplný k životnímu prostředí, jeho komfort nebude mít tak malé externality jak je slibováno. Nepopírám, že části spotřebitelů to vadí,” dodal ministr.

Niedermayer: Podvádění je veřejným tajemstvím

Poslanec EP a bývalý viceguvernér ČNB Luděk Niedermayer (nestr. za TOP 09) v Otázkách Václava Moravce připomněl, že je v Evropě veřejným tajemstvím, že automobilky při měření emisí podvádí. Ohledně napravení reputace koncernu Volkswagen Niedermayer zopakoval, že záleží na fungování krizového managementu.

„Je hodně zákazníků, kteří chtějí mít úsporná auta, která vypouští málo jedu. Tihle lidé jsou nyní zklamáni,“ uvedl Niedermayer.

Skandál vypukl minulý týden, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti tak auta vypouštěla mnohem víc škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů.

Na obcházení testů se přišlo u koncernových motorů TDI pod typovým označením EA 189. Šéf prodejní organizace Škody Auto v ČR Luboš Vlček dříve uvedl, že mladoboleslavská automobilka v minulosti přebírala motory řady EA 189 od skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Nyní už tomu tak podle něj není a aktuálně vyráběné vozy značky Škoda na území EU jsou vybaveny motory, které splňují zákonné požadavky a předpisy v oblasti životního prostředí.