„Testováním jsme otevřeli plechovku plnou červů,“ řekl listu Carder. Testy pětičlenného univerzitního týmu za 50 tisíc dolarů nakonec odstartovaly skandál, který ohrožuje peníze, reputaci i vedení německého výrobce, který se v prvním pololetí stal největší automobilkou světa podle prodejů.

Silniční testy, které si koncem roku 2013 objednal neziskový Mezinárodní výbor pro čistou dopravu (ICCT) a byly dokončeny v květnu 2014, naměřily výrazně vyšší emise u naftových motorů než testy amerických regulátorů. Výsledky této studie poskytli vědci kalifornským a federálním úřadům pro ochranu životního prostředí.

Deník USA Today upozornil i na to, že evropská sekce ICCT už na podzim 2014 zveřejnila studii, podle které přes deset testovaných vozů neuvedených značek s naftovým motorem v reálném provozu překračovalo až sedminásobně povolené limity emisí. Evropské úřady ale na výsledky testů nereagovaly.

Myslel, že jde o chybu

„Nejdřív jsme se chytli za hlavu - děláme něco špatně? Nejdřív hledáte chybu u sebe,“ říká pětačtyřicetiletý Carder. „Naměřili jsme obrovské rozdíly. Jeden vůz překračoval hladinu emisí 15 až 35krát a druhý 10 až 20krát,” poznamenal. Jeho tým testoval vozy VW Passat, VW Jetta a BMW X5. U posledního byly emise zcela v normě, dokonce mírně nižší.

Navzdory velkým rozdílům by oprava podle něj nemusela být tak složitá. „Může to být něco malého, úprava strategie vstřikování paliva, kdy na úkor spotřeby aktivuje systémy, aby snížil hladinu emisí,“ říká.

Sám je překvapen, že je z věci nyní takové „haló“, když jeho tým výsledky oznámil před více než rokem.

„Představili jsme je na veřejném fóru a Volkswagen nás kvůli nim později dokonce kontaktoval,“ říká Carder. Zatímco autory studie VW oslovil, americké úřady o problému neinformoval, píše list.