Hlavní obsah

Blankou zatím autobusy MHD jezdit nebudou, nejdřív příští rok

Tunelem Blanka zatím autobusy městské hromadné dopravy jezdit nebudou. Zda a kdy vedení města zvažovanou autobusovou linku zavede, není jasné. Zřejmě se tak stane až v průběhu příštího roku.

Foto: Archiv, Právo

Ilustrační foto

Článek

"Teď to ale rozhodně nebude," řekl Filip Drápal ze společnosti Ropid, která v metropoli plánuje MHD. Zavedení expresní autobusové linky žádají neziskové organizace, ale i koaliční Strana zelených. Šestikilometrový tunel, který až po křižovatku Malovanka vyjde na 43 miliard korun, se po řadě odkladů otevře v sobotu odpoledne.

"Připravujeme různé varianty, nejprve je ale nutné vyhodnotit, jak bude fungovat doprava v tunelu a systém sladit třeba s linkami tramvají," uvedl Drápal. Diskutuje se, zda tunelem vést některou ze stávajících autobusových linek, nebo zda zavést novou alternativní linku, která by spojila atraktivní dopravní uzly.

Podle jedné z variant by autobus mohl projíždět navíc i Strahovským tunelem, který na Blanku navazuje. Už dříve se mluvilo o tom, že by tunelem mohl cestující vozit autobus číslo 180, který jezdí ze Zličína do Dejvic.

S linkou váhají, protože bude drahá, tvrdí kritci

"Zavedení linky je důležité kvůli tomu, aby se udržela konkurenceschopnost MHD vůči automobilové dopravě, aby si lidé hned od začátku zvykli, že mohou využít autobus místo auta," řekl Vratislav Filler ze sdružení Automat, které podporuje také například rozšiřování cyklostezek. Autobus by podle něj mohl vozit lidi ze stanice Hradčanská do Kobylis, Střížkova, na Prosek nebo do Letňan a do stanice Kbely.

"Proti autobusu v Blance paradoxně mluví to, že by se linka stala velmi atraktivní a tudíž velmi drahou," tvrdí. Město by totiž muselo navyšovat kapacity, stejně jako tomu bylo v případě linky 125, která jezdí po Jižní spojce.

Tunel Blanka je součástí městského okruhu Prahy. Podle vedení města uleví povrchové dopravě, navázat na něj by měla řada dopravních opatření, mimo jiné uzavírka Malé Strany pro tranzitní dopravu. Kritici a dotčené radnice, včetně Strany zelených ale tvrdí, že magistrát s přípravou zaspal. Kromě zavedení speciální autobusové linky žádají mimo jiné snížení počtu jízdních pruhů na magistrále, doplnění přechodů pro chodce přes Sokolskou a Legerovu ulici a preferenci MHD.

Vedení města ústy náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) už nyní připouští, že se Pražané musí po otevření Blanky připravit na potíže, třeba na dočasná omezení provozu v tunelu, ale i dopravní komplikace v Holešovičkách a na Vítězném náměstí. [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám