ŘSD opravuje mosty na náklady státu a poté je chce naúčtovat společnosti Eurovia, jež mosty postavila.

„Jedeme podle harmonogramu tak, jak jsme ho stanovili. Ale předpokládáme mírné prodloužení asi o dva týdny. Oba mosty bychom měli uvést do provozu nejpozději v poslední dekádě října,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Problémové mosty v Ostravě - Přívoz

Problémové mosty v Ostravě-Přívozu

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

Zdůraznil ovšem, že tentokrát budou mosty v takovém stavu, že vydrží podstatně déle. „Pokud by nám někdo měl vyčítat, že opravu prodlužujeme, dovolím si navrhnout argument, že raději budeme pracovat o dva týdny déle, ale díky tomu vrátíme mostům odhadovanou technickou životnost na 100 let,“ dodal Rýdl.

Mostům hrozilo zřícení

Mosty byly v provozu od roku 2008, ale loni se na nich objevily závažné vady, zejména trhliny způsobené pnutím stavby a vysunutí ložisek mimo přípustné meze. Podle znaleckých posudků byly mosty po šesti letech užívání v havarijním stavu a hrozilo jejich zřícení. Uzavřeny byly na konci května.

ŘSD a Eurovia se neumějí shodnout na příčině vad. Podle Eurovie ŘSD při stavbě požadovalo použití nevhodného materiálu a o mosty se nedostatečně staralo. Podle stanoviska ŘSD zase Eurovia nedodržela technologii výstavby.

Jednání s Eurovií jsou nadějná

Zástupci ŘSD tvrdí, že Eurovia se k situaci v posledních týdnech stavěla velmi konstruktivně a část závad uznala s tím, že je zaplatí. „Co se týče Eurovie a konkrétních vad, na kterých jsme se dohodli, jedná se o opravu koncových příčníků," řekl ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý. Dodal, že v násypech se našly materiály, které tam nemají co dělat. „Jde například o dřevo nebo gumové hadice,“ dodal.

Jan Rýdl doplnil, že nadějně vypadá i jednání s Eurovií o dalších reklamovaných úsecích na dálnici. „Není vyloučeno, že v relativně dohledné době začneme realizovat na vrub Eurovie další reklamační opravy," řekl Rýdl. Jde třeba o opravu odpočívadla v Ostravě-Antošovicích ve směru do Polska.

Špatně postavených úseků, za které nese plnou odpovědnost Eurovia, je ale podle Rýdla daleko více. Stát do těchto oprav v rámci probíhajících prací postupně investuje 48 miliónů korun bez DPH.

„Stále trváme na tom, že práci, kterou jsme zadali a kterou stát zaplatí, budeme požadovat proplatit po Eurovii. Napsali jsme jí oficiální dopis a podle odpovědi, kterou obdržíme, budeme pokračovat dále. Pokud bude odpověď zamítavá, budeme se snažit obdržet prostředky zpátky do státní pokladny prostřednictvím soudní pře,“ dodal Rýdl.