"V některých případech personál navýšil účet od několika až do desítek korun," uvedl na včerejší tiskové konferenci ústřední ředitel inspekce Jiří Pěkný.

Od začátku letní sezóny uložili kontroloři ČOI už 258 pokut v celkové výši přes čtvrt miliónu korun. Na stovku kontrolovaných podniků čeká správní řízení, další případy jsou v šetření. Celkem ČOI provedla od letošního června dva tisíce kontrol ve velkých a lázeňských městech, historických památkách, rekreačních oblastech a na příležitostných akcích, jako jsou pouti či jarmarky.

Vedle restaurací a ubytovacích zařízení kontrolovala i stánkový prodej, půjčovny sezónního zboží a sportovních potřeb, lodní rekreační dopravu a taxislužbu. Rozčarování z kvality služeb přinesly vedle restaurací i kontroly na stáncích s prodejem občerstvení a zeleniny a ovoce. Ze 104 kontrol tam skončilo 29 uložením pokut na místě ve výši 23 000 korun, s 13 provozovateli bude vedeno správní řízení.

Taxikáři se lepší

Mnohem lepší zkušenost než v minulosti měli inspektoři při kontrole poctivosti taxikářů v Praze i jiných městech. Z celkem 40 kontrolních jízd jim jen ve dvou případech taxikář naúčtoval cenu nesprávně. Předražení bylo podle Pěkného o 30 procent, v jednom případě činilo 400 korun. "Vyšší ceny taxikáři účtovali nejčastěji v případech, kdy kontroloři mluvili anglicky," dodal.

Kontroly v kempech v jižních a severních Čechách skončily s rozdílnými výsledky. Zatímco na Táborsku zjistili inspektoři pouze v jednom z pěti kontrolovaných kempů závadu, liberečtí inspektoři zkontrolovali 21 kempů a uložili šest blokových pokut, převážně za neseznámení klienta s cenou a špatné účtování.

Předražené kameny

Závady v prodeji suvenýrů, skla, hraček a dalších tradičních výrobků sice nepřekročily běžný rámec porušení informačních povinností, přesto inspektoři vydali zákaz na prodej výrobků, které nesplnily podmínky pro uvedení na trh, za téměř tři milióny korun.

Nejzávažnější klamání spotřebitele odhalili inspektoři ve zlatnictvích. Kontrolory zakoupený briliant s certifikátem, který deklaroval jeho nepravé vlastnosti, byl podle soudního znalce předražen o dvojnásobek skutečné ceny. V jiném zlatnictví vydával prodejce syntetický rubín za pravý český granát. Po něm je přitom hlavně mezi zahraničními turisty tradičně velká poptávka.

Okrádání cizinců nepoctivými prodejci během letní turistické sezóny ničí renomé Česka v zahraničí, varuje ČOI. Přesnější obrázek o poctivosti českých podnikatelů poskytne až vyhodnocení všech kontrol koncem září.