Výsledky soutěže by pak mohly být podle optimistického odhadu známé na konci tohoto roku nebo v lednu 2016. Na konci roku 2016 přitom vyprší smlouva na provoz mýtného se současným provozovatelem mýtného systému, společností Kapsch.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Starou zadávací dokumentaci plánuje ministerstvo dopravy zredukovat, část úkolů pro původního manažera už totiž odpadla. Nově by ale mýtný manažer měl plnit úlohu nezávislého rozhodce při budoucím převodu správy mýtného systému z jednoho poskytovatele služby na jiného, uvedl Kopřiva.

Mýtný systém totiž musí neustále fungovat, je proto potřeba, aby někdo kvalifikovaný dohlédl, že si oba subjekty budou data předávat korektně a včas, dodal.

Neopakovat problémy s registrem aut 

Problematické předání know-how a dat, které způsobilo závažné potíže, je v resortu dopravy spojené zejména s registrem vozidel a jeho problémů v létě 2012.

Během převodu registru z ministerstva vnitra na resort dopravy systém opakovaně zkolaboval a správcovská firma ATS Telcom řadu chyb a špatně uvedených informací odstraňovala ještě několik měsíců.

Původní tendr na mýtného manažera vyhrála poradenská společnost Arthur D Little. Během vyřizování námitek konkurenčních uchazečů nicméně celou soutěž zastavil nově nastoupivší ministr Ťok s tím, že celý tendr připravovaný jeho předchůdcem Antonínem Prachařem byl špatně vypsaný a podle neoficiálních informací od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) hrozí, že jej zruší.

Malý a velký tendr

S vypsáním nového výběrového řízení nicméně Ťok souhlasí. "Já obecně proti manažerovi nejsem. Když se podívám, jaké máme personální obsazení na ministerstvu, tak to pravděpodobně nutné stejně bude," řekl nedávno.

Oprášit tendr na externího mýtného manažera nedávno doporučili i experti sociální demokracie a KDU-ČSL.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu se společností Kapsch. Celkem je v systému zaregistrováno přes 800 000 kamionových palubních jednotek. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, což je meziroční růst o 160 miliónů korun. Kapschi a jeho subdodavatelům náleží z vybraných peněz zhruba pětina.

Ministr Ťok prosazuje, aby nejprve proběhl tendr, v něm by se od roku 2016 na několik let vybral nový provozovatel mýtných bran a až poté velký tendr, kde by soupeřila různá technologická řešení - například využití satelitní technologie. Taková varianta je podle něj výhodnější pro daňové poplatníky a nehrozila by tak arbitráž kvůli dodatku ve smlouvě s Kapschem. Za Ťokem stojí šéf ANO a ministr financí Andrej Babiš.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nedávno v rozhovoru pro Radiožurnál označil za chybu, že ministerstvo rezignuje na nové technologie. Satelitní systém jde například snadno rozšířit na silnice nižších tříd. Ťok v reakci uvedl, že premiér předem naznačuje, kdo má vyhrát a zpochybňuje tak nezávislost tendru.