"Na český trh ojetých vozidel neustále proudí desítky tisíc ojetin ze zahraničí, které negativně ovlivňují nejen průměrné stáří českého vozového parku, ale také výkupní ceny ojetin od českých majitelů," uvedl Pavel Foltýn z Auto ESA.

Letos v prvním pololetí bylo podle Svazu dovozců automobilů (SDA) dovezeno do Česka 72 538 ojetých vozidel. Přitom za srovnatelné období roku 2014 to bylo 58 901 vozů. Pokračoval nárůst v kategorii nad deset let stáří vozu, do které spadalo již 46 procent importovaných aut. Častou praxí u dovážených ojetin je navíc stáčení tachometrů.

Podle Foltýna by situaci pomohlo, kdyby při přihlašování zahraničního vozidla do českého registru motorových vozidel musel žadatel předložit doklady potvrzující stav ujetých kilometrů. „V praxi by to mohl být například originál servisní knížky, nebo třeba výpis ze servisní databáze konkrétního vozu.“

Individuální nákup ojetiny v cizině je riskantní

Pokles výkupních cen předpokládá i autobazar AAA Auto, i když menší, než uváděných deset procent.

„Interním procesem kontroly vykupovaných vozů zásah do počítadla nájezdu kilometrů odhalujeme. Právě z důvodu nejasné servisní historie či manipulace s nájezdem odmítáme až 65 procent nabízených vozů,” řekla Novinkám ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Individuální dovoz ojetin ze zahraničí se podle ní nevyplatí nejen kvůli riziku podvodů, ale i udržování slabšího kurzu koruny vůči euru politikou ČNB.

U některých typů ojetin může za pokles cen i sezónnost. "V současné době už autobazary utlumují nákup rodinných vozů MPV a kabrioletů. Začátkem posledního čtvrtletí lze očekávat každoroční souboj obchodníků v nákupu vozů s pohonem 4x4," dodala Topolová.

Průměrná cena ojetin prodávaných v Česku se v prvním pololetí podle společnosti Cebia zvýšila o šest procent na 218 tisíc. Třetinu prodávaných aut sice stále tvoří vozy do 100 tisíc korun, jejich podíl ale mírně klesl.

Může se vám hodit na službě Firmy.cz: