Tvrdí to Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) na základě svého průzkumu, do něhož zařadilo 23 velkých prodejen.

Členové SOS na několika místech Česka zaměřili pozornost na předem vytipované potraviny (balený chléb, máslo, mléko 0,5 l, tavený sýr, mražená zelenina, káva, prací prášek, mycí prostředek, oplatky, zmrzlina v kornoutu, polévka v sáčku, koření, nakládané okurky).

Na cenovkách sledovali především velikost písma a uvedení druhu měrné jednotky. "Zjistili, že převážná většina prodejen sice tento údaj uvádí, ale až příliš často je špatně čitelný, případně cenovka je ohnutá a schovaná pod lištou, která kryje jednotlivé cenovky na regál," uvádí se ve zprávě.

Některé prodejny uvádějí na cenovkách více číselných údajů dokonce bez uvedení měny, takže spotřebitel stojí v rozpacích, co je vlastně měrná cena - Na cenovce bývá uvedeno datum, případně výše DPH, pak další cifra a lomítko s jednotkou.

Problém u slevových akcí

"Některé prodejny vynalezly dokonce nové měrné jednotky pro určité potraviny: Carrefour uvádí jako jednotku u různě velkých balení taveného sýra jeden kus místo správného jeden kilogram, což spotřebitelům cenové srovnání znemožňuje," uvádí Ivana Picková z SOS.

Průzkum SOS také odhalil, že řada prodejen často opomíjí uvádět jednotkové ceny u zboží, které prodává v akci. Spotřebitel pak jen těžko může porovnávat výhodnost akce, která mu nabízí mimořádně výhodný nákup.

Další pochybení sdružení v mnoha prodejnách zjistilo u nakládaných okurek. U tohoto druhu zboží by měl prodávající uvádět kromě celkové hmotnosti i hmotnost pevné potraviny a měrná cena se musí vztahovat k udané hmotnosti pevné potraviny.

Kromě samotného průzkumu v prodejnách hodnotili členové SOS také reklamní letáky, na kterých měrné ceny musí být také uvedeny. Ve většině případů měrné ceny uvedené jsou i čitelnost je již lepší.

"Za systémovou chybu je však možné ale považovat uvádění stručného přehledu levných výrobků bez jednotkových cen," uvedla Picková.