Učinil tak ovšem ještě předtím, než s konečnou podobou tohoto materiálu seznámil 21. června mýtný řídicí výbor, což vzbudilo nelibost jeho členů. Ve vládě, která se mýtným bude zabývat již 29. července, proto Ťok očekává k mýtnému bouřlivou diskusi.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Na své představě řešit budoucnost mýtného v ČR ve třech krocích, a ne v jediném technologicky neutrálním tendru, jak v dubnu stanovila vláda, však ministr dopravy nehodlá nic zásadního změnit.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Souhlas vlády už není potřeba

Na otázku, jestli je ochoten položit hlavu na špalek, když bude premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na jediném tendru trvat, Ťok na čtvrtečním setkání s novináři řekl: „Jsem ochoten tak učinit.“ Staví tedy všanc svůj ministerský post.

Jak přitom Ťok Právu sdělil, materiál o mýtném je vládě předložen jen k informaci, protože řešení mýtné problematiky je už přímo v kompetenci ministerstva dopravy a není k tomu třeba souhlas vlády či parlamentu.

Podle Ťoka tedy bude koncem letošního nebo začátkem příštího roku vypsána soutěž na nového provozovatele nynějšího mikrovlnného mýtného systému, tedy mýtných bran, které vybudoval Kapsch. Vítěz bude systém provozovat pět let s opcí na další dva roky.

Zřejmě v roce 2017 má následovat tendr na rozšíření mýta o další silnice první třídy a možná i část okresek, což bude záležet na politickém rozhodnutí. Po vyčerpání životnosti nynějšího systému, k čemuž zřejmě dojde v roce 2022, vyhlásí MD technologicky neutrální soutěž, která teprve rozhodne, jestli ČR mikrovlnný systém zcela opustí a nahradí jej satelitním.

Vážné výhrady mají ČSSD i ODS

K takovému řešení má vážné výhrady nejen opoziční ODS, ale i vládní ČSSD. Jak v té souvislosti řekl už dříve Právu její dopravní expert Jan Birke, soc. dem. bude i nadále trvat na technologicky neutrálním tendru.

„Je nám jedno, jestli bude mýtné po roce 2016 provozovat dál Kapsch nebo někdo jiný a jaký systém to bude, ale nejde přece podmínky soutěže předem zúžit pouze na pokračování mýtných bran,“ zdůraznil Birke.

Ťok však argumentuje tím, že v chystaném tendru nelze mikrovlnný systém zatratit, protože tomu brání dodatek z roku 2007 ke smlouvě s Kapschem, podle nějž má tato firma právo stavět v České republice mýtné brány až do roku 2022.

Navíc by to bylo v rozporu s péčí dobrého hospodáře, protože mikrovlnný systém má zůstatkovou hodnotu nejméně osm miliard korun, které by změnou na satelitní řešení byly vyhozeny oknem.

Cena dálničních známek se nezmění

Pohnout vzhůru chce Ťok opět s mýtnými tarify. Ty by podle něj měly zdražit, aby se sblížila cena, kterou dopravci platí za průjezd dálnicemi, s poplatky za používání železniční dopravní cesty. Příslušný návrh hodlá ministr k veřejné diskusi a pak vládě předložit ještě letos.

Na dotaz Práva, zda dojde ke změně i v ceně dálničních známek, však Ťok ujistil, že rozhodně ne. I v příštím roce tedy v Česku bude roční kupón stát 1500 korun, měsíční 440 a desetidenní 310 korun. Mýtný systém s branami v Česku vybudovala a od ledna 2007 provozuje firma Kapsch.