„Činíme tak vždy, když dojde k poškození majetku ČD. I v tomto případě ale nejprve vyčkáme, až o viníkovi rozhodnou orgány činné v trestním řízení. Škodu na soupravě ze Studénky ještě upřesníme po jejím převezení do pražského depa,“ uvedl Joklík.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Jak už Právo informovalo, polský kamión byl pojištěn u Generali. Předběžně vyčíslená škoda je opravdu značná, vždyť cena, za kterou si toto pendolino před lety České dráhy od italského výrobce koupily, činila se vším vybavením 650 miliónů korun.

ČTĚTE TAKÉ

Tragédie ve Studénce má třetí oběť

Hmotná škoda při nehodě byla vyčíslena předběžně na 160 miliónů korun. [celá zpráva]

Celkem mají ČD sedm souprav Pendolino v celkové hodnotě 4,55 miliardy korun. „Do provozu jich nasazujeme šest, jedno je záložní. Po studenecké havárii nám však zbylo už jen pět souprav, protože jedna právě prochází opravou,“ informoval Joklík.

Postiženi budou i další dva řidiči

Definitivně určit viníka nehody nebude tentokrát pro orgány činné v trestním řízení obtížné, protože k dispozici je videonahrávka srážky vlaku s kamiónem i situace, která tomu předcházela.

Video

Pendolino před sebou tlačilo hořící trosky kamiónu půl kilometru.

„Když jsem to video zhlédl, jímala mne hrůza. Zvláště mne však šokovalo, že před polským kamiónem projela přes přejezd ještě dvě osobní auta, ačkoliv již blikala výstražná světla. Policie má tento záznam k dispozici a určitě si oba nedisciplinované řidiče předvolá. Nechtěl bych být v jejich kůži,“ prohlásil ve čtvrtek ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Resort dopravy se nyní bude snažit s policií vyjednat, aby umožnila odvysílání tohoto záznamu v televizi. „Jsem přesvědčen, že by to přimělo nemálo řidičů, aby na přejezdech dodržovali pravidla. Vždyť auto nemá ve střetu s vlakem žádnou šanci,“ konstatoval Ťok.

Ministr také ujistil, že se zasadí, aby se na koridorových tratích, kde vlaky jezdí rychlostí až 160 kilometrů v hodině, konečně začaly budovat nadjezdy či podjezdy.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Nehoda pendolina ze záznamu hasičů

„S těmi se při modernizaci prvního i druhého koridoru původně počítalo, pak byly ale z projektu v 90. letech vyňaty kvůli snaze uspořit. Já to považuji za vážnou chybu,“ posteskl si Ťok.

Tuto dodatečnou výstavbu hodlá ministr prosadit bez ohledu na vysoké náklady. Zatímco přejezd se závorami a světelnou signalizací stojí do deseti miliónů, cena nadjezdu či podjezdu se pohybuje mezi 60 až 100 milióny korun. Potřeba by jich přitom na koridorech bylo na desítky.