Hlavní obsah

Ťok bude chtít od Babiše přidat deset miliard na silnice a železnice

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Ministerstvo dopravy bude požadovat výrazné navýšení částky na výstavbu železnic a silničních komunikací. Suma 44 miliard korun z rozpočtu, které Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok slibuje výhled schválený na konci loňského roku, zdaleka nestačí požadavkům investorských organizací. Ty mají připraveny stavby za mnohem více peněz.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr dopravy Dan Ťok

Článek

Ministerstvo proto požádá o navýšení příspěvku od státu k fondu o zhruba deset miliard korun, uvedl na středečním setkání s novináři ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

"Navýšení peněz je v našem zájmu i z hlediska čerpání evropských fondů z operačního programu doprava," uvedl Ťok. Pokud by rozpočet zůstal na nynějších číslech, musel by resort vybírat mezi připravovanými stavbami, které bude možné začít stavět, a stavbami, jež bude muset kvůli nedostatku peněz odložit.

Zpožďování výstavby ale ohrožuje čerpání dotací z EU, které je vázáno na konkrétní časové období. Věří proto, že se mu podaří na navýšení peněz dohodnout s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO).

Ministerstvo financí jednání o rozpočtu fondu ve středu odmítlo komentovat.

Jak na snadnou směnu pozemků

Ťok také informoval o tom, že jeho ministerstvo hledá způsoby, jak urychlit směny pozemků pod plánovanými komunikacemi. Náhradní pozemky místo peněz chtějí majitelé především v trase plánované rychlostní silnice R6. Ta by se v příštím roce měla rozšířit o tři další úseky. Na nich je v současnosti vykoupeno zhruba 80 procent pozemků. Ministr dopravy o problematice R6 jednal ve středu s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD).

Podle Ťoka se nyní úřad pokouší zavést trojsměny, kdy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem staveb, nebude muset od Státního pozemkového fondu volné pozemky kupovat a ty potom směňovat s vlastníky pozemků pod plánovanými komunikacemi.

"Převedení pozemků přímo novému majiteli bez prostředníka (ŘSD) by bylo rychlejší a jednotlivé složky státní správy by si nemusely zbytečně přeposílat peníze," doplnil Ťok.

V současnosti je čtyřproudá R6 pouze mezi Prahou a Novým Strašecím na Rakovnicku a pak mezi Karlovými Vary a Chebem. Ve výstavbě je nyní úsek mezi Lubencem na Lounsku a Bošovem, který měl být podle harmonogramu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dokončen letos v říjnu. Napřesrok má na tuto stavbu navázat výstavba úseku obchvatu Lubence a rovněž má být zahájena výstavba rychlostní komunikace z Nového Strašecí k Řevničovu, kde vznikne obchvat obce.

Kvůli urychlení příprav nyní hodlá ministerstvo zahájit práce na vypsání výběrového řízení ještě před dokončením výkupu pozemků, aby soutěže na zhotovitele staveb mohly být vypsané ještě letos nebo na začátku příštího roku. Zároveň pracuje i na vydání stavebních povolení, dodal Ťok.

Reklama

Výběr článků

Načítám