"Jedná se o spolupráci ŠEL, LiAZ (Likinskij Avtobusnyj Zavod) a MTrZ (Moskevskyj Trolejbusnyj Závod). ŠEL je dodavatelem elektrovýzbroje, LiAZ je výrobce karoserie a MTrZ zajišťuje konečnou montáž trolejbusu," popsal spolupráci ředitel divize trolejbusy ŠEL Karel Majer.

Nízkopodlažní trolejbus čeká prezentace na moskevském veletrhu, k prodeji by měl být připraven na příští rok.

ŠEL získal na ruském trhu exportní zakázku v hodnotě přesahující 12 miliónů korun na dodávku devíti kompletních elektrovýzbrojí pro moskevské trolejbusy. "Na podzim roku 2003 byl postaven prototyp trolejbusu, který prošel v rekordně krátké době homologačním procesem. Vzhledem k tomu, že i veškeré jízdní testy ve zdejších tvrdých zimních podmínkách dopadly dobře, objednal největší provozovatel trolejbusů na světě - Moskevský dopravní podnik - sérii devíti vozů pro rok 2004," řekl Majer.

První škodovácká elektrovýzbroj putovala do Moskvy v polovině července, další tři kusy budou odeslány do konce srpna a zbývajících pět pak během října.

Spolupráce má mít pokračování

Česko-ruská spolupráce při vývoji trolejbusů by měla pokračovat i do budoucna. Na konci letošního roku MOSGORTANS rozhodne zda projeví zájem o další 15metrový nebo 18metrový model. ŠEL a její ruští partneři mají příslib, že opět budou přizváni ke spolupráci. "Elektrovýzbroje navíc najdou v Rusku uplatnění i v nových vozech metra pro město Kazaň a při modernizaci elektrických lokomotiv," doplnil mluvčí Holdingu Škoda Karel Samec.

ŠEL dříve dodávala na trh pouze kompletní trolejbusy. "Nyní se dokážeme pružně přizpůsobit požadavkům zákazníka. Dodáme buď kompletní trolejbus v požadované karoserii nebo umíme vyhovět i poptávce pouze po elektrovýzbroji, která se vmontuje do karoserie výrobce v zemi původu zakázky. Důvodem pro takové řešení je vedle unifikace i přání zákazníků zapojit do projektů financovaných z celostátních zdrojů tamní tuzemskou výrobu," uvedl generální ředitel ŠEL Václav Svoboda.