„Příznivý vývoj pokračuje i ve druhém čtvrtletí. V květnu dokonce růst počtu odbavených dosáhl 7,8 procenta. Notný úbytek turistů z RuskaUkrajiny se daří nahradit přílivem cestujících ze západní Evropy a Blízkého východu,“ uvedl na setkání s novináři Václav Řehoř, předseda představenstva Českého aeroholdingu, do nějž pražské mezinárodní letiště patří.

Loni letiště vykázalo zisk 1,149 miliardy korun a letos vydělá zřejmě ještě více. S nárůstem počtu cestujících musí ale opět revidovat plány na výstavbu paralelní dráhy. Dnešní dráhový systém totiž postačí jen do té doby, než bude Ruzyně ročně odbavovat nanejvýš 16 miliónů lidí. Ještě nedávno aeroholding odhadoval, že s tím lze počítat nejdříve v roce 2024. To se ovšem teď mění.

„Paralelní dráhu, která si vyžádá 12 miliard korun, bychom měli začít stavět již v roce 2019. Bude však kratší, než se původně počítalo, protože moderní letadla ji tak dlouhou nepotřebují,“ sdělil Řehoř.

Více možností  pro parkování

Zvyšuje se ale i komfort cestujících. Od 1. června se v Ruzyni rozšířily parkovací služby a upraveny byly i ceny. Například turisté, kteří na letiště přijedou autem, ho zde mohou nechat zaparkované osm dní už za 790 korun. Musí si však parkování předem objednat přes internet.  Lacinější než dosud také bude občerstvení v letištních restauracích Globe a Praha.

V nynější letní sezóně nabízí letiště Václava Havla lety do 138 destinací. V září k nim přibude pravidelná linka do Pekingu, která se stane druhým nejdelším spojem z Prahy. Prvenství si však z tohoto hlediska i nadále udrží linka do Soulu, kterou provozují České aerolinie společně s Korean Air. „Naším záměrem je dálkové lety ještě rozšířit. S dopravci intenzivně jednáme o zavedení celoročních pravidelných přímých linek z Prahy do Chicaga, Šanghaje, Hanoje a Casablanky,“ informoval Řehoř.

V Ruzyni přistane obří Airbus A380

Stojánka, kterou si Letiště Praha vybudovalo za 150 miliónů korun na konci prstu A speciálně pro velkoletadla Airbus A380, ovšem nadále zůstane téměř nevyužita.

„Korean Air tímto letadlem na lince Soul–Praha zatím létat nechtějí a zájem o to nejeví ani Emirates,“ posteskl si Řehoř. Příležitost uvidět obří airbus Pražané přesto dostanou již  1. července, kdy ho Emirates jednorázově nasadí na linku Dubaj–Praha u příležitosti pěti let působení této letecké společnosti na českém trhu. Největší dopravní letadlo světa A380 je dlouhé  73 metrů, rozpětí křídel má 80 metrů a pojme při nejekonomičtějším rozmístěním sedadel až 880 lidí.