„Zahájením řízení pro porušení Smlouvy zabrzdí Evropská komise realizaci poplatku z infrastruktury," řekl ministr za vládní Křesťanskosociální unii (CSU) Dobrindt s tím, že vláda vyčká případného rozhodnutí soudu, a mýtné tak proti plánu během roku 2016 nezavede.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Důvodem odkladu zavedení mýtného je podle Dobrindta hlavně právní nejistota, kterou kroky Evropské komise vůči Německu vyvolávají. Není prý proto možné vypsat výběrová řízení na provozovatele mýtného systému.

Přípravy na spuštění mýta budou podle německého ministra dopravy ale nadále pokračovat. „Spolková vláda jednoznačně prokázala, že zákony o mýtném jsou v souladu s právem Evropské unie," uvedl Dobrindt. Výběr provozovatele zahájí vláda však až poté, co rozsudek v případu vynese Soudní dvůr EU.

„Od našeho cíle, zavést na německých silnicích větší spravedlnost, se nenecháme odradit,” dodal v rozhovoru ministr.

Plán se nelíbí v Bruselu

Evropská komise by se ve čtvrtek měla vyjádřit k případnému zahájení řízení pro porušení Smlouvy s Německem kvůli mýtnému. Komise kritizuje především to, že německé mýtné prakticky dopadne jen na zahraniční řidiče, neboť těm německým se zároveň sníží daň z vlastnictví vozidla. Evropské právo přitom znevýhodňování občanů jiných států zakazuje.

Německé mýtné v chystané podobě odmítají i některé země sousedící s Německem, včetně Rakouska, Nizozemska a České republiky.

Výše poplatku by měla podle dosavadních plánů záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 600 až 3550 Kč).