„Opravy přitom neskončí s letními prázdninami, ale v případě příznivých klimatických podmínek budou pokračovat až do konce roku. Řidičům se za komplikace omlouváme, ale musí mít při svých cestách trpělivost,“ prohlásil na úterní tiskové konferenci ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Jak ministr ujistil, cílem není vyčerpat za každou cenu všechny peníze, ale konečně v ČR zlepšit stav komunikací, které se kvůli podfinancování v minulých letech nacházejí nezřídka ve velmi špatném stavu.

V místech oprav se rozmístí radary

Týká se to zejména silnic druhých a třetích tříd, na jejichž opravy kraje letos od státu dostaly 4,4 miliardy korun a dalších 200 miliónů na to získala Praha.

Problémem je však koordinace těch stovek uzavírek. „S kraji se proto domlouváme, že nebudou dělat opravy okresek tam, kde se opravuje dálnice, aby na objízdných trasách uzavírky nebyly,“ uvedl na úterní tiskové konferenci Ťok.

Ne vždy se to ovšem daří. Řidičům tedy Ťok doporučuje, aby se před cestou na webu dopravniinfo.cz seznámili s aktuální situací a podle toho si naplánovali trasu.

K urychlení prací přispívá, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opustilo dogma rekonstruovat a opravovat najednou nanejvýš čtyři úseky D1. „Důležité však je, aby řidiči byli disciplinovaní a nedocházelo ke zbytečným nehodám, kvůli nimž se vždy v místech uzavírek tvoří dlouhé kolony vozidel,“ zdůraznil Ťok.

ŘSD nakoupilo mobilní radary, které rozmístí v místech uzavírek, a policisté budou kontrolovat, jestli motoristé dodržují rychlostní limit, snížený na 80 kilometrů v hodině. Se zdržením řidiči musejí počítat hlavně na dálnicích a rychlostních komunikacích.

Rozkopané dálnice

Tam je pro letošek naplánováno 270 oprav vozovek, z toho tři desítky velkých.

Rozsáhlé opravy nyní například probíhají mezi pražským Chodovem a Průhonicemi, při průjezdu D1 Brnem a úseku této dálnice Brno–Vyškov, i na D2 mezi Brnem a Břeclaví, D11 mezi Prahou a Poděbrady a na D5 mezi Plzní a Rozvadovem.

Kromě toho pokračuje modernizace nejstarší tuzemské dálnice D1 na úsecích Větrný Jeníkov–Jihlava, Loket–Hořice a Lhotka–Velká Bíteš, a brzy k tomu přibudou další.

K urychlení prací má motivovat bonus

Podle nové koncepce, přijaté v roce 2011, se ŘSD snaží ročně opravovat pět procent celkové délky dálniční sítě.

„Letos na to máme vyčleněno 1,3 miliardy korun,“ upřesnil  k tomu generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Na připomínku, že v místech uzavírek se rozhodně nepracuje 24 hodin denně, jak ministerstvo dopravy požadovalo, odpověděl Ťok: „Používaná technologie to většinou neumožňuje. Nové smlouvy, uzavírané na opravy a modernizaci se stavebními firmami, by ale už měly obsahovat motivační bonus za rychlejší provedení oprav, aby uzavírky zmizely dříve.“