Hlavní obsah

Čeští pumpaři v létě moc nezdraží

Právo, Jiří Novotný
Praha

Cena pohonných hmot u čerpacích stanic v České republice bude v červenci a srpnu stagnovat, nebo se zvedne jen mírně. Benzín i nafta by se tak měly prodávat zhruba o desetinu laciněji než o loňských letních prázdninách. Na čtvrtečním setkání s novináři to řekl výkonný ředitel společnosti DKV Euro Service pro ČR a Slovensko Ondřej Pavlík.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Zatímco loni v létě činila v Česku průměrná cena nafty u čerpacích stanic 36,40 koruny za litr, pro to letošní odhadujeme cenu v rozmezí 32,50 až 33,50 koruny. Ovlivňovat ji bude zejména kurz dolaru vůči koruně a případně eskalace geopolitických konfliktů,“ očekává Pavlík.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Snaha udržet si své vysoké marže

Cena ropy na světových trzích se v závěru loňského roku propadla o celou polovinu a v poslední době se pohybuje v rozmezí 60 až 65 dolarů za barel.

Na dotaz Práva, čím si vysvětluje, že tak prudkému propadu zdaleka neodpovídá meziroční zlevnění pohonných hmot v ČR, Pavlík odpověděl: „Musíme brát v potaz vysoké daňové zatížení. Faktem ale je, že pumpařům dlouho trvalo, než na propad cen ropy začali vůbec reagovat. Vysvětlovali to nutností doprodat své velké zásoby, na litru nafty ovšem vydělávali i deset korun.“

V současné době se v ČR litr benzínu Natural 95 prodává v průměru za 32,80 koruny a litr motorové nafty za 32,36 koruny.

„Proti předchozímu týdnu zlevnil benzín o jeden haléř a nafta o dva haléře. Benzín je teď nejdražší na jižní Moravě a nafta v Plzeňském kraji,“ informovala ve čtvrtek firma CCS, která vývoj cen u čerpacích stanic dlouhodobě sleduje.

Dopravci už houfně netankují v cizině

Po roce 2010, kdy se v ČR zvedla spotřební daň na pohonné hmoty, začali tuzemští dopravci hromadně tankovat v zahraničí. Zejména v Polsku, kde je to přišlo o dvanáct procent levněji. Nyní se však karta obrací a dopravci se vracejí k českým čerpacím stanicím.

„Důvodem jsou nejen relativně nízké ceny pohonných hmot v ČR, ale také skutečnost, že silniční dopravci jezdí kratší trasy. Se zkvalitňováním jejich vozového parku se rovněž snižuje spotřeba kamiónů, což prodlužuje interval, kdy je nutné tankovat. Navíc je jim k dispozici i levnější směsná nafta a bionafta, kterou využívá stále více českých dopravních firem,“ uvedl Pavlík.

Reklama

Výběr článků

Načítám