Hlavní obsah

„Šmejdi” dostali pokuty za rekordních 16 miliónů. Nejvíc zaplatí Pneubotky

Novinky, tov
Aktualizováno

Česká obchodní inspekce (ČOI) rozdala organizátorům předváděcích akcí v prvním čtvrtletí pokuty ve výši 16 miliónů korun. Nedostatky zjistila v 78 procentech kontrol, uvedla inspekce v tiskové zprávě. Loni v prvním kvartále udělila ČOI tzv. „šmejdům” pokuty za pět miliónů.

Foto: Profimedia.cz

Oběťmi podvodů na předváděcích akcích bývají často senioři.

Článek

Celkem inspekce provedla za první tři měsíce letošního roku 144 kontrol předváděcích akcí, pochybení zjistila u 113 z nich. Využití nekalých obchodních praktik pak zjistila ve 49 případech.

„Nejčastěji se jednalo o klamavé obchodní praktiky, kdy například prodávající uváděli zavádějící či přímo nepravdivé informace týkající se práva spotřebitele na odstoupení od uzavřené spotřebitelské smlouvy, nebo nepravdivě informovali spotřebitele o obsahu konané akce a poskytovaných dárcích,” řekl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

„Nejproblémovější pořadatelé těchto akcí se sice z českého trhu stáhli, přesto však v prvním čtvrtletí nahlásilo 18 firem konání více než 7 000 organizovaných akcí. Ze zjištění inspektorů a podání spotřebitelů je však zřejmé, že na trhu působí i další subjekty, které konání svých akcí ČOI neoznamují,” dodal mluvčí.

Nejvíc pokut dostala společnost Pneubotky. Celkem jde o 21 sankcí za 3,5 miliónu korun. Firmě TZTransport udělila inspekce 12 pokut ve výši 2,28 miliónu korun. AQUA Activity dostala tři pokuty za celkem 1,4 miliónu korun, uvedla ČTK.

Mohou tajně nahrávat

„Je zjevné, že takzvaní šmejdi stále na českém trhu operují a poškozují spotřebitele, především seniory,” dodal ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. „I proto jsme do novely zákona o ochraně spotřebitele zařadili možnost, aby ČOI při předváděcích akcích mohla nahrávat průběh těchto akcí i bez souhlasu pořadatelů,” řekl.

Inspektoři tak podle něj dostanou nástroj, který umožní zdokumentovat klamavé či dokonce agresivní obchodní praktiky některých prodejců a zamezit tak jejich dalšímu působení.

„Pokud však budou spotřebitelé i přes veškerá varování organizované akce stále navštěvovat a podepisovat nevýhodné smlouvy na nepotřebné zboží či služby, není příliš velká šance na vymýcení těchto nežádoucích podnikatelských aktivit,“ řekl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

ČOI dala loni pořadatelům předváděcích akcí za klamavé praktiky 260 pokut v celkové výši 29 miliónů korun. Porušení předpisů inspekce zjistila v 81 procentech z celkového počtu 683 kontrol. V loňském prvním kvartále padly pokuty za pět miliónů korun.

Reklama

Související články

ČOI varovala před nebezpečnou handsfree sadou

Česká obchodní inspekce (ČOI) v pátek varovala před nebezpečným bezdrátovým odposlechem, který je určen pro mobilní telefony. Tato sada handsfree, která byla...

Výběr článků

Načítám