Desetiprocentní pokles byl nejhlubší denní ztrátou akcií Hyundai od února 2011. Tržní hodnotu společnosti propad kurzu snížil v přepočtu o zhruba 93 miliard korun. Akcie sesterské automobilky Kia Motors ztratily kolem pěti procent. Index burzy v Soulu v úterý oslabil o 1,13 procenta a uzavřel na 2078,64 bodu.

Hyundai v pondělí oznámil, že odbyt jeho vozů v květnu klesl druhý měsíc po sobě, z toho v zahraničí o šest procent. Analytici makléřské společnosti Samsung Securities navíc na základě podrobnějších údajů odhadli, že odbyt americké továrny Hyundai se v květnu propadl o 17 procent, zatímco čínské továrny firmy dodaly o 12 procent méně vozů než před rokem.

Neodhadli poptávku po SUV

Automobilka se stala terčem kritiky kvůli tomu, že neodhadla nárůst poptávky po SUV vyvolaný poklesem cen pohonných hmot v USA a růstem příjmů v Číně. Zatímco její konkurenti vydělávají na poptávce po SUV, Hyundai se potýká s nedostatečnou kapacitou výroby a nedostatkem nových modelů. Firma tak ztrácí pozice, které si ve světě a zejména na americkém trhu vybudovala nadprůměrným výkonem během let finanční krize.

Firmu podkopává rovněž oslabování japonského jenu, které pomáhá jejím japonským konkurentům, a opačný pohyb korejského wonu. Zisk automobilky Hyundai v prvním čtvrtletí klesl již čtvrté čtvrtletí po sobě a vedle růstu kurzu wonu se na tom podepsaly zvýšené náklady na prodejní pobídky v USA. Hyundai tam byl nucen zvýšit hodnotu pobídek o téměř 30 procent na průměrných 2200 dolarů (přes 55 tisíc korun) na jeden vůz.

Korejská automobilka, která má továrnu také v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, nyní vkládá velké naděje do nového modelu SUV Tuscon, který se má začít prodávat v USA, Evropě a na dalších trzích ve druhé polovině roku.