Předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová řekla, že firemní návrh je pro zaměstnance výrazně méně výhodný. Do úterý proto bude o jeho přijetí organizace jednat se zaměstnanci. Pokud jej nepřijmou, je OOPL připravena vyhlásit stávkovou pohotovost.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Kolektivní vyjednávání v ČSA trvá od loňského podzimu. V únoru, po vypršení platnosti staré kolektivní smlouvy, prosadilo vedení společnosti razantní snížení platů pilotů i letušek o desítky procent.

Návrh zprostředkovatele Petra Hůrky, experta na pracovní právo z pražské právnické fakulty, měl pilotům i letuškám plat proti této změně zvýšit o několik tisíc korun prostřednictvím zvýšení sazby za odlétané hodiny. Protinávrh vedení naopak znamená zvýšení jen o stokoruny, řekla Posová.

Platy některých letušek a pilotů klesly v únoru podle odborů až o 40 procent. Základní hrubý plat letušky podle nového mzdového výměru se tak snížil až na 15 tisíc korun. K tomu je ale podle ČSA ještě nutné započíst několik tisíc korun, které dostávají na dietách a kapesném. Při započtení průměrně odlétaných 61 hodin činí podle ČSA čistý výdělek letušek zhruba 29 tisíc korun měsíčně.

Státní podíl v ČSA klesl na pětinu

Piloti berou v rozmezí od 50 tisíc do více než 100 tisíc korun měsíčně. Záleží na počtu odlétaných let a na tom, zda pilot létá s vrtulovým nebo proudovým letadlem.

Na osobě zprostředkovatele Hůrky se dohodli zástupci pilotů s vedením firmy v únoru poté, co vyjednávání o podobě kolektivní smlouvy selhala. Hůrku jako zprostředkovatele v té době rovněž pověřilo ministerstvo práce a sociálních věcí sjednáním smírné dohody i mezi letuškami a vedením aerolinií.

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna.