Celá trasa se jela třikrát - v pondělí, úterý a ve středu. Start byl vždy na kladenském sídlišti zvaném Václavák, který je pár minut pěšky od vlakového nádraží, a cíl před budovou Českého rozhlasu v Praze na Vinohradech. Pro řidiče auta i cyklistu samozřejmě platilo, že musí dodržovat pravidla silničního provozu.

Cyklista dokázal v průměru ujet třicetikilometrovou trasu z Kladna do pražského centra za hodinu a šestnáct sekund. Dosáhl tak průměrné rychlosti 29,99 km/h, a byl tak jen o devět minut pomalejší než auto. Cestujícímu vlakem, protože je třeba připočítat cestu na nádraží a z něj, trvalo zdolání trasy o deset minut déle než cyklistovi.

Čas cesty k Prahy do Kladna* (v hod.)
Auto 0:54
Vlak 1:15
Jízdní kolo 1:05
* průměr za tři jízdy

Pokud jde o auto, byla pro test zvolen Škoda Fabia Combi s benzínovým motorem o objemu 1,2 l. Za volantem se střídali řidiči s rozdílným stylem jízdy. Auto na cestu z Kladna do Prahy, dlouhou 32,5 kilometru potřebovalo v průměru 54 minut, a vlak jel o 19 minut déle.

Vlakem to však bylo pro jednoho cestujícího v průměru o 44 korun levnější než autem. Auto se proti vlaku vyplácí na této trase už při dvou lidech, protože dva cestující zaplatí za vlak a městskou hromadnou dopravu 60 korun, zatímco benzín by každého z nich přišel na necelých 40 Kč.

Výhodou systém integrované dopravy

Kladno je zapojeno do systému Pražské integrované dopravy. Na této trase tedy České dráhy (ČD) spolupracují s městskou hromadnou dopravou více než u dálkových tras z Ostravy a Ústí. Navíc je Kladno vlastně satelitem Prahy, kam denně vyjíždějí do zaměstnání tisíce jeho obyvatel.

Ve druhé vlakové třídě je z Kladna do hlavního města obyčejné jízdné 46 korun a zákaznické (s kartou Z) 32 korun. V případě cesty tam a zpět je výhodné koupit si zpáteční jízdenku za 58 korun. Pak jedna cesta vyjde na 29 korun.

"Další možností je využít jízdenky Pražské integrované dopravy, která platí pro vlaky i pražské metro, autobusy a tramvaje. Stojí 30 korun a platí 150 minut. Je tedy ještě levnější než zákaznické jízdné," řekl Právu tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Stařičká trať čeká na modernizaci

Z Kladna na pražské Masarykovo nádraží je to po železnici 31 kilometrů. Jde však o jednokolejnou trať s omezenou kapacitou i rychlostí vlaků. Vybudována byla ve druhé polovině devatenáctého století a tomuto stáří odpovídá její stav. Rozhodně nemůže být srovnávána s moderní čtyřproudovou komunikací, po níž téměř na celé trase mezi Prahou a Kladnem jezdí autobusy a osobní auta.

Ministerstvo dopravy a České dráhy už roky plánují železniční trať Praha-Kladno zásadně zmodernizovat do podoby příměstské dráhy s odbočkou na ruzyňské letiště. Problémem jsou ale finance. Na úsek mezi Ruzyní a Kladnem by totiž muselo být vynaloženo přes čtyři miliardy korun, a na modernizaci pražské části dráhy mezi letištěm a Masarykovým nádražím dalších třináct miliard. 

Železnice mezi hlavním městem a Kladnem s odbočkou na Ruzyň by proto měla být jedním z pilotních projektů, na kterých si chce ministerstvo dopravy vyzkoušet účast soukromého kapitálu při výstavbě dopravní infrastruktury. 

Mezi Kladnem a Prahou přitom s největší pravděpodobností nevznikne rychlodráha, o níž se vážně uvažovalo. "Bude to klasická modernizace železniční trati," tvrdí ministr dopravy Milan Šimonovský.