Jak hodnotíte výsledky Pražské plynárenské za loňský rok?

Extrémně dobře. Pražská plynárenská byla loni poprvé pod stoprocentní kontrolou hlavního města Prahy. Náš tým se na loňských výsledcích podílel plnohodnotně, přestože přišel na konci hlavní sezóny, tedy v březnu. Všechny efekty, které jsme nastavili, se už nyní projevují. Přestože zima byla extrémně teplá, dokonce nejteplejší za několik desítek let, podařilo se nám překročit očekávané hospodářské výsledky, což je v opačném gardu ve srovnání s většinou energetických společností a jednoznačné v porovnání s prodejci plynu na území České republiky.

Jen pro ilustraci, spotřeba plynu podle Energetického regulačního úřadu loni celorepublikově klesla o 12 procent, nám se přesto podařilo dosáhnout dobrého výsledku. V roce 2013 měla Pražská plynárenská zisk před zdaněním bezmála 625 miliónů korun, v roce 2014 jsme dosáhli zisku téměř 813 miliónů korun. To je nemalý nárůst.

Podle prvního čtvrtletí, ve kterém se tvoří základ marže plynárenských firem, to vypadá, že letos bude pozitivní trend pokračovat. Jde o zvýšení o desítky procent. Nejdůležitější ale je, že nám přibývají zákazníci. To je klíčový bod, o nějž náš management usiluje. Zejména od takzvaných alternativních dodavatelů se zákazníci vracejí zpátky k nám, k tradičnímu a dnes i prakticky jedinému českému dodavateli vlastněnému městem.

Proč se podle vás zákazníci vracejí?

Díky konkurenci se ceny dodavatelů plynu srovnaly. Téměř žádný dodavatel v současnosti nemá dlouhodobý kontrakt, většina plynu je kupována na spotových trzích za aktuální ceny. Rozdíly jsou tedy ve službách, ty dnes rozhodují. Například pokud se vám v zimě rozbije kotel, přes naši asistenční službu okamžitě zajistíme jeho výměnu, zprovoznění nebo výměnu dílů tak, aby se nestalo, že zůstanete bez tepla a teplé vody.

Naši zákazníci mají možnost zapůjčení automobilu na stlačený zemní plyn (CNG) za zvýhodněnou cenu, máme zákaznickou kartu, jejímž prostřednictvím můžete nakoupit laciněji služby a zboží u partnerských společností.

Kolik vašich zákazníků tyto služby využívá?

Například různé druhy oprav od zavedení podpory v roce 2011 využilo několik desítek tisíc lidí. Zajistíme třeba i nákup nového vozu na CNG levněji až o 35 procent. Tato auta jsou investičně náročnější než auta na benzín či naftu, byť provozní náklady jsou naopak výrazně nižší. Rozdíl v pořizovací ceně se pro naše zákazníky snažíme vyrovnat.

Tradičně dodáváte v Praze, hodláte se zaměřit i na další regiony?

Ano, plánujeme jít ven z Prahy. Máme pilotní projekt v Pardubicích, plánujeme otevřít další pobočku. Naším cílem je pokrýt teritorium v okolí Prahy, protože mnoho našich zákazníků má chaty a chalupy v okolí Prahy. Těm bychom rádi nabídli dodávku plynu a elektřiny pro všechny jejich objekty dohromady.

Účastníte se aukcí na dodávky velkým odběratelům?

Ano. Před několika dny jsme vyhráli aukci na dodávky pro všechna odběrná místa, která spadají pod ministerstvo vnitra. Jedná se o policejní stanice, hasiče a podobně. Úspěšní jsme však v této oblasti dlouhodobě, vyhráváme aukce na dodávku energií pro kraje, města i obce.

Hodláte prosadit pohon na CNG i v hromadné dopravě?

Naší filozofií je spolupracovat se všemi městskými firmami. Je to Dopravní podnik hlavního města Prahy, ale také třeba Letiště Václava Havla. Jednáme s Českým aeroholdingem o vybudování kapacitní plničky pro vozidla taxislužby na letišti. Lobbujeme za to, aby letiště ve svých výběrových řízeních aktivně dávalo podmínku, aby část vozového parku taxislužby měla auta na CNG.

Jednáme s ředitelem dopravního podniku a nyní jsme už dohodnuti, že během měsíce budou v provozu dva autobusy na CNG, které budeme obsluhovat plynem. Jednáme o tom, kde by bylo nejvhodnější vybudovat plničku v depech. Dopravní podnik se k této spolupráci staví velmi vstřícně, což bude mít bezprostřední vliv na ekologickou situaci v Praze.

Velmi dobrou spolupráci máme s Pražskými službami, kde většina kukavozů nebo vozů uklízejících ulice jezdí na CNG od nás, máme vlastní plničku v areálu Pražských služeb ve Vysočanech.

Kolik plniček nyní provozujete?

Budujeme síť plniček, kterých v současné době provozujeme pět, do konce roku jich chceme mít minimálně sedm. V příštím roce máme v plánu vybudovat dalších pět až sedm. Nejen na teritoriu Prahy, ale začínáme stavět plničku například v Mirošovicích.

Jaký je váš názor na případný prodej části Pražské plynárenské investorovi?

Zájem o Pražskou plynárenskou je trvalý a logický. Pražská plynárenská je fantastická firma a konkurenti to vědí. Všichni významní hráči na trhu zájem opakovaně deklarovali.

Jsou různé názory na vlastnictví podnikatelských subjektů městem, a to i mezi pražskými radními. Je otázkou, který názor převládne. Zda Pražskou plynárenskou částečně privatizovat, zda pustit investora navázaného na dlouhodobé dodávky nebo zda oddělit obchodní část od distribuce. Já o tom rozhodovat nebudu. Město musí zvážit, zda je to pro něj strategicky správně či ne.

Osobně si myslím, že nic nebrání tomu, aby společnost byla efektivně řízena, i když je stoprocentně vlastněna městem, to se snažíme dokázat a velice se nám to daří. Mohu říci, že za nákup Pražské plynárenské město zaplatilo hodně peněz. Za rok a půl je už větší část akvizice splacena. Pro město to tak byl dle mého názoru dobrý obchod.

Jaké výsledky očekáváte letos?

Nebyl bych úplně překvapen, kdybychom během dvou let od roku 2013 do roku 2015 zdvojnásobili zisk.

Lze v nejbližším období očekávat změny ceny plynu pro domácnosti?

Je poměrně složité predikovat vývoj cen, protože do toho vstupuje celá řada faktorů, například bezpečnost dodávek přes Ukrajinu. Nemyslím si ale, že by se cena měla zvyšovat.

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz: