Hlavní obsah

Českým zbrojařům se daří, vyvážejí nejvíc za dvacet let

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Z Česka byl loni podle předběžných údajů Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (AOBP) vyvezen vojenský materiál za téměř 12 miliard korun. Na tiskové konferenci to ve čtvrtek řekl prezident AOBP Jiří Hynek s tím, že je to nejlepší výsledek od roku 1994.

Článek

Podle Výroční zprávy o kontrole vývozu zbraní Česká republika vyvezla v roce 2013 do zahraniční vojenský materiál v hodnotě 7,4 miliardy korun, v roce 2012 to bylo 6,7 miliardy korun a v roce 2011 4,5 miliardy.

Konečné údaje za loňský rok by mělo ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnit v příštích týdnech. Firmy sdružené do AOBP doufají, že jim v dalším růstu pomůže i blížící se brněnský veletrh IDET.

"Upřesnili jsme odhad za rok 2014. A jsem přesvědčen, že se nebude zásadně lišit od cifer, které zveřejní ministerstvo průmyslu a obchodu v červnu nebo v červenci, až to schválí bezpečnostní rada státu. Odhadujeme, že v roce 2014 bylo z České republiky vyvezeno za necelých 12 miliard vojenského materiálu," řekl Hynek. Poznamenal, že číslo je pětkrát vyšší než před deseti lety.

Mezi největší zbrojní obchody v posledním roce patří prodej lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 Alca z Aero Vodochody do USA (rozjednaná je i dodávka těchto letadel do Iráku). Česká zbrojovka dodává pistole do Egypta a Mexika a pušky do Indie. Další firmy vyvážejí munici a vojenská vozidla.

Firmy jsou příliš závislé na vývozu

Hynek si ale zároveň postěžoval, že export pro české zbrojařské firmy představuje 90 procent jejich produkce. V jiných zemích Evropské unie a NATO to podle něj představuje deset až 30 procent celkového objemu jejich výroby.

Exportní úspěch je podle Hynka dán tím, že se během "období krize" české zbrojařské firmy vnitřně restrukturalizovaly, zefektivnily a investovaly do technologií. "Mají optimální poměr kvality, přidané hodnoty a ceny," dodal. Podle něho by členové AOBP také rádi více uspěli na domácím trhu. Chtějí proto přesvědčit české ozbrojené složky, že jejich výrobky jsou kvalitní a za dobrou cenu. Nahrává jim v tom i po letech škrtů stoupající armádní rozpočet i napjatá mezinárodní situace.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám