Hlavní obsah

Utrácení po čínsku: moderním letištěm projde denně deset cestujících

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od loňského února schválila Čína nové investiční projekty za 1,8 bilionu jüanů (7,3 biliónu korun). Cílem nových projektů je zastavit zpomalování ekonomického růstu. Ve stejnou dobu se ale také začaly objevovat informace o tom, jaké jsou celkové náklady na nevyužitá letiště, dálnice a stadióny postavené během posledních let bezuzdného utrácení.

Foto: Novinky.cz s použitím Yahoo Maps

Letiště se nachází na malém ostrově

Článek

Navzdory modernímu letišti ale není zrovna jednoduché najít na ostrovní letiště Čchang-chaj nějakou leteckou linku. Zaměstnanec mezinárodního letiště v blízkém přístavním městě Ta-lien uvedl, že na letiště Čchang-chaj od nich už půl roku nic nelétá.

Když úřady v roce 2008 po rekonstrukci za šest milionů dolarů (152 miliónů korun) znovu otevřely letiště ve městě Čchan-chaj na jednom z málo obydlených ostrovů nedaleko severovýchodního pobřeží Číny v provincii Liao-ning, měly velké plány.

Do roku 2010 mělo totiž letištěm projít na 42 000 cestujících ročně a do roku 2015 se jejich počet měl zvýšit na 78 000. Údaje čínského úřadu pro civilní letectví ale ukazují, že v roce 2013 prošly branami letiště necelé čtyři tisíce pasažérů, tedy v průměru asi deset denně.

Foto: Novinky.cz s použitím Yahoo Maps

Letiště Čchan-chaj leží na ostrově dlouhém asi 15 kilometrů. Na pevninskou Čínu nevede ani most.

Letiště září čistotou, zaměstnanci nemají co na práci

Samotné ostrovní letiště sice září čistotou, přepážky jsou ale opuštěné, až na jednu výjimku. "Zavolejte za dva, tři dny, jestli něco poletí," odpovídá zaměstnankyně redaktorovi agentury Reuters na otázku na nejbližší let. "Letadlo je nyní na údržbě," dodává. Její kolega sedí vedle třídičky zavazadel, hlavu skloněnou ke kolenům a zdá se, že usíná.

Ani venku to nevypadá, že by mělo letiště pro ostrov se zhruba 30 000 obyvateli nějaký význam. Místo obchodů a restaurací obklopují letiště rybářské domky. Podle místních je preferovaným způsobem dopravy do nedalekého Ta-lienu stále trajekt.

Plýtvání penězi na čínský způsob

"Je potřeba začít vážně debatovat o ekonomické racionalitě inženýrských projektů. Opravdu potřebujeme tolik vysokorychlostních tratí a letišť?" říká Lu Ta-tao z Čínské akademie věd.

Tento vládní úředník a ekonom loni v listopadu odhadl, že Čína za pět let do roku 2009 vyplýtvala na neefektivní investice až 42 bilionů jüanů (171 biliónů korun). A v posledních dvou letech se ten problém ještě zhoršil.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám