Inekon začal tramvaje dodávat do USA v roce 1999, první zakázka směřovala do Portlandu, pak se přidala Tacoma, Seattle a Washington DC. Pro Seattle mělo být původně vyrobeno sedm tramvají jezdících na bateriový pohon v ceně téměř 30 miliónů dolarů (728 miliónů korun).

Hodnota kontraktu by však měla brzy stoupnout, neboť české firmy uspěly v tendru na další tramvaje. „V únoru jsme se dohodli, že Seattle nakoupí dalších 25 takových tramvají, cena této zakázky je okolo 100 miliónů dolarů,“ nastínil předseda představenstva a generální ředitel Inekon Group Josef Hušek. Dodal že o tramvaje je navíc zájem v Oklahomě, kde by měly české firmy dodat pět souprav, a ve hře je také tendr v Milwaukee.

Tramvaje INEKON 121 TRIO určené pro Seattle jsou z části nízkopodlažní, plně klimatizované, obousměrné i oboustranné. Kabina pro řidiče se nachází na obou koncích soupravy. Maximální rychlost soupravy je 70 kilometrů za hodinu, délka jedné tramvaje s kapacitou 167 osob je 20,13 metru.

Zatímco cena jedné klasické tramvaje bez baterie, které jezdí v českých a moravských městech, je okolo 35 miliónů korun, jedna souprava pro americký trh stojí více než 60 miliónů. Například protipožární odolnost tramvaje je na stejné úrovni jako u lanovek a metra.

INEKON 121 TRIO Seattle First Hill Streetcar
Rozchod    1435 mm
Napájecí soustava    750 V DC
Maximální rychlost    70 km/h
Výkon trakčních motorů    4x 90 kW
Sklon tratě    80 ‰ 
Délka vozu    20 130 mm
Šířka vozu    2460 mm
Výška vozu při staženém sběrači   3600 mm
Přepravní kapacita     167 osob

Poslední souprava by měla z Ostravy za Atlantik zamířit na konci měsíce. Ze sedmi tramvají byly čtyři vyrobeny v Ostravě, zbylé tři v USA. I tam ale pomáhalo s montáží zhruba 20 odborníků z ostravské Ekovy Electric, která je dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava. Celkem na zakázce pro Seattle pracovalo asi 80 zaměstnanců Ekovy Electric. „Dvě tramvaje jsou nyní na cestě do USA,“ podotkl předseda představenstva Ekova Electric Radoslav Hanzelka.

Unikátní pohon

Ten spatřuje unikátnost tramvaje hlavně v jejím bateriovém pohonu. Tramvaje tak jsou schopny jezdit bez trolejí a v případě výpadku elektrické energie zvládnou díky baterii ujet 15 kilometrů, což je vzdálenost tří spojených linek v Seattlu.

„Pro nás byla ta výroba jedinečná v tom, že jsme se s takovým pohonem setkali poprvé a byli jsme u zrodu té tramvaje od prototypu až po konečnou montáž a že všechny rozhodující věci, od karoserie až po lakování, se dělaly u nás,“ upozornil Hanzelka s tím, že spojení s Inekon Group je pro Ekovu výhodné.

„Inekon se podílí zhruba 15 procenty na našem ročním obratu, který je přibližně 300 miliónů korun. Samozřejmě toto procento se mění a u této větší zakázky vzroste,“ objasnil předseda představenstva Ekovy Electric, která má 185 zaměstnanců v dělnických profesích a celkově v Ostravě zaměstnává 250 lidí.