„Naším cílem je skupinu ČD stabilizovat a držet majoritní podíl na trhu osobní i nákladní dopravy,“ řekl předseda představenstva ČD Pavel Krtek.

Hospodaření drah loni pomohlo snížení nákupních cen elektřiny a nafty. Škrty se dotkly i nákladů na zaměstnance.

„Osobní doprava dosáhla lepších výsledků než v roce 2013 a vykazuje pozitivní výsledek před započítáním finančních nákladů. Bohužel, vyšší míra zadlužení kvůli investicím do obnovy vozidel generuje vysoké finanční náklady (na obsluhu dluhu) a způsobuje celkovou ztrátu,” uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

Pomohla dceřiná firma ČD Cargo

Lepším výsledkům pomohla společnost ČD Cargo. Kvůli poklesu objednávek a  ztráty přeprav černého a hnědého uhlí sice meziročně došlo ke snížení tržeb o 584 miliónů korun, firma však byla ve výsledku ziskovější. ČD Cargo dokázala ušetřit na nákladech stovky miliónů korun a skončila v zisku 877 miliónů korun, který byl o 100 miliónů korun vyšší než v roce předchozím.

Dráhy dostávají ročně od ministerstva dopravy a krajů dotace na provoz ztrátových tratí ve výši kolem 13 miliard korun. Celkem loni přepravily 170 miliónů cestujících. Kromě osobního a nákladního dopravce patří do skupiny Českých drah například Výzkumný ústav železniční či poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Společnost v Česku zaměstnává 25 tisíc lidí.