Překladiště by spolu s navazujícími a doprovodnými službami mělo podle starostky vytvořit více než 3000 pracovních míst.

Podle ní by mělo vybudování překladiště stát 300 miliónů eur (8,2 miliardy korun) a úprava vodní cesty počítá s náklady 700 miliónů eur (19,2 miliardy korun). Hodonín by se tak mohl stát strategicky významnou průmyslovou zónou v Česku.

Městští zastupitelé schválili společné memorandum mezi městem a investorskou společností DOE Europe SE. „Investor nás oslovil s tím, že má zájem vybudovat kontejnerové překladiště a vytipoval si Hodonín jako nejvhodnější lokalitu,” uvedla Grauová.

Hodonín je poblíž dálnice, má kapacitní napojení na hlavní železniční tahy a nabízí i potenciální napojení přes Moravu na dunajskou vodní cestu spojenou s nejfrekventovanější vodní cestou na Rýně. „Tato rýnsko-dunajská vodní magistrála spojuje nejvýznamnější přístavy na severu Evropy s nejvýznamnějším přístavem Konstanta v Černém moři," doplnila mluvčí radnice Barbora Lahová.

Podle starostky by se vše mělo uskutečnit v rozsahu čtyř let. „Příprava bude náročná. Je potřeba změnit územní plán a vykoupit pozemky, získat povolení a pracovat na vodní cestě, protože jsou na ní úseky, které nevyhovují," řekla Grauová.

Investor se bude ucházet i o státní podporu

Memorandem se město zavázalo k podpoře projektu a pomoci. Nebude se však nijak finančně podílet. „Investor se také obrátí na ministerstvo průmyslu a obchodu. Pokud shledá projekt jako zajímavý, měla by se v Hodoníně vyhlásit strategicky významná průmyslová zóna v České republice. Tím by projekt získal podporu ze strany státu," uvedla starostka.

Podle ní investor spočítal celkové náklady na vybudování překladiště a úpravu vodní cesty na miliardu eur. „Vše by platil investor, který nás informoval o velké poptávce po tomto způsobu dopravy. Pro obchodníky je to levnější, tím se jim sníží náklady za dopravu a investor od nich může získat na vybudování peníze," uvedla Grauová.

V Hodoníně by se pak zboží z celého světa přivezené po Dunaji a Moravě vyložilo a rozvezlo by se do jiných míst v ČR i ve světě. „Z 85 procent by to mělo být po železnici, zbylých 15 procent po silnici," dodal vedoucí odboru rozvoje města Dalibor Novák.

Překladiště by nabídlo tisíc pracovních míst a dalších 500 by vzniklo v navazujících službách. „O dalších 2000 pracovních místech se mluví v rámci doprovodných služeb, jako je stravování, údržba nebo technický ráz strojů a podobně. Mohlo by to výrazně pomoci snížit vysokou nezaměstnanost, kterou máme,” dodala Grauová.