Předkládat pravidelně harmonogram stavby silnic, železnic a infrastrukturních projektů na řekách nařídil kabinet loni Ťokovu předchůdci Antonínu Prachařovi.

Zatímco Prachař po kritice, že se stavba zejména silnic a dálnic v Česku prakticky zastavila, slíbil rozjet v letech 2014 až 2016 stavby za více než 230 miliard korun, aktualizovaný harmonogram počítá se stavbami za 200 miliard korun. Značné množství projektů, celkem za zhruba 60 miliard korun, se přesunulo z kolonky výstavby v letošním roce do výstavby, která začne příští rok.

Problémy s odvoláními firem i pozemky

Mezi nejčastější příčiny přesunu patří podle ministerstva dopravy problémy při výběrovém řízení, včetně odvolání neúspěšných uchazečů k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a problémy při výkupu pozemků. Místo původně avizovaných staveb za 114 miliard korun se tak letos začne s výstavbou projektů za necelých 54 miliard korun.

Zpožďování výstavby dopravní infrastruktury bylo jedním z hlavních důvodů, proč bývalý ministr Prachař úřad opustil. Spolu s problematikou mýta a personální stabilizací Ředitelství silnic a dálnic se dohled nad urychlením výstavby silnic a železnic stal hlavním úkolem Ťoka, který ministerstvo dopravy vede od loňského prosince.