Nedostatky inspektoři zjistili  v 682 z 867 kontrolovaných e-shopů. Obchody kontrolovali většinou na základě podání spotřebitelů, jejichž počet v souvislosti s rozvojem nakupování na internetu v posledních letech roste, uvedla ČOI.

Celkem loni dostala ČOI od spotřebitelů 4857 stížností na e-shopy, pochybení se potvrdilo ve 12 procentech případů.

Nejčastější problémem jsou klamavé obchodní praktiky. Jejich použití inspektoři zjistili v 570 případech. "Většinou se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací nebo o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy a o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících," uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Pozor na e-shopy ze zemí mimo EU

Nedodržení formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace zjistili inspektoři ve stovce případů.

Část podání spotřebitelů se týkala internetových obchodů, které jsou provozovány zahraničními subjekty se sídlem mimo státy Evropské unie.

„Právě nákupy v e-shopech ze třetích zemí představují pro spotřebitele zvýšenou míru rizika jak při dodání zboží, tak i při vymáhání spotřebitelských práv. Spotřebitelům doporučuji, aby si před nákupem v e-shopu ověřovali sídlo a důvěryhodnost prodejce,“ upozorňuje Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.