V jednání ale došlo v posledních dnech k posunu. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Václav Srba včera Právu potvrdil, že jednání s Boeingem nyní skutečně pokročilo. "Není už na mrtvém bodě. Obě strany vyjádřily názor, že je ho třeba urychleně dokončit. Právníci se nyní zabývají definitivní formulací dohody," informoval.

Akcie za jediný dolar či korunu

Na otázku, zda tedy ČR skutečně Američanům zaplatí vysoké odstupné, Srba odpověděl: "Rozhodující je, jaká bude forma ukončení smlouvy. Akcie Aera však bude prodávat Boeing a není naší povinností je koupit. Jsme ochotni tak učinit, ale pouze za symbolickou cenu, například za jeden dolar či korunu."

Na dotaz Práva, zda Aero už vede nějaké konkrétní rozhovory o dodávkách letounů do USA, odpověděl včera mluvčí Aera Vítězslav Kulich: "O kontraktu na dodávku L-159 v současné době s letectvem USA nejednáme." Jednání podle Kulicha probíhají v jiných teritoriích: "Jde nám o účast v projektech na zajištění pokročilého a operačního leteckého výcviku," uvedl.

Podrobnější informace nesdělil s odkazem na to, že jde o citlivé obchodní téma. O tom. že by měl Boeing opustit Aero, rozhodla vláda letos v únoru. Boeing totiž při vstupu do tohoto podniku v roce 1998 slíbil, že mu zajistí v cizině odbyt.

Do zahraničí se ale nepodařilo prodat ani jediný letoun L-159, na jehož vývoj byly vynaloženy obrovské sumy. Svůj odchod z Vodochod podmiňuje Boeing miliardovým odstupným, které žádá přesto, že ČR za něj musí splácet vysoké dluhy. Stát vypověděl Aeru záruky na úvěry, v důsledku čehož zaplatí v průběhu dvou let za závazky tohoto podniku až 9,3 miliardy korun.