Hlavní obsah

Stát vyhrál spor o opravu D47, Skanska má vrátit 75 miliónů

• Aktualizováno

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyhrálo další arbitrážní spor o takzvané neoprávněné valorizace při stavbě ostravské dálnice D47. Společnost Skanska mu za nesprávně fakturované valorizace při stavbě úseku Hladké Životice - Bílovec má zaplatit 75 miliónů korun včetně penále, řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Foto: Pavel Karban, Právo

Stavba dálnice D47 na archivním snímku

Článek

Ředitelství v tomto sporu žalovalo Skansku o 120 milionů korun, zbytek požadované částky ale soud označil za promlčený.

První rozhodčí spor kvůli neoprávněnému účtování miliónových částek v rámci stavby dálnice D47 vyhrálo ředitelství v říjnu 2013. Tehdy nárokovalo po stavebních firmách Eurovia, Skanska a Porr 180 miliónů korun. Kvůli promlčení ale státní organizaci nakonec rozhodčí soud přiznal pouze náhradu 12,5 miliónu korun.

Skanska, kterou v době začátku sporu vedl současný ministr dopravy Dan Ťok, informaci potvrdila. "Vzhledem k předchozím rozhodnutím nás výrok rozhodčího senátu ohledně D47 nepřekvapil," řekla mluvčí Lucie Laňková.

Celkem podalo ŘSD sedm žalob na neoprávněné navyšování cen o takzvané valorizace na stavbách dálnice D47 v hodnotě 1,2 miliardy korun. Většinu těchto peněz ale státní organizace zřejmě zpět nezíská. Dosud se jí na základě pěti vyhraných arbitráží podařilo vysoudit 237 miliónů korun, včetně úroků z prodlení pak více než čtvrt miliardy, uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Pokud ŘSD zvítězí i ve zbylých dvou řízeních, očekává, že mu soud přizná necelých 19 miliónů korun.

Soudí se i kvůli mostům a zvlněnému povrchu

Valorizace měly stavebním firmám pokrýt meziroční zvýšení nákladů spojených s předpokládaným zdražením stavebního materiálu. Při kontrole odevzdaných faktur ale ředitelství silnic odhalilo, že společnosti účtovaly ceny s vyšším valorizačním koeficientem, než na který měly podle platných smluv nárok.

Kromě valorizací se soudí ŘSD se zhotoviteli dálnice rovněž o slevu za dodání nižšího množství oceli do čtyř postavených mostů. ŘSD ji vyčíslilo na 400 miliónů korun. Nejrozsáhlejší spor se ale týká vad zvlněné rychlostní komunikace. Cenu jejich opravy odhaduje ŘSD na několik miliard korun.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám