Co se týče toho, kde lidé nejčastěji dělají hlavní nákupy, tady Lidl naopak na celé čáře prohrál a žebříček vede Kaufland.

Vyplývá to z výzkumu Diskont 2004 společností Incoma Research a GfK Praha.

Řetězec Lidl, který svou expanzi na českém trhu zahájil koncem loňského června, v uplynulém půl roce přilákal k návštěvě 28 procent českých nakupujících.

Nejnavštěvovanějším diskontním řetězcem podle výzkumu zůstal Penny Market, který v uplynulých šesti měsících navštívilo alespoň jednou 38 procent českých nakupujících. Na druhém místě následuje Plus Diskont s 31 procenty. Jako hlavní nákupní místo potravin již Lidl tak vynikajících výsledků nedosáhl.

Velké nákupy se dělají nejčastěji v Kauflandu

Mezi všemi řetězci na trhu získal první místo hypermarketový řetězec Kaufland (patřící do skupiny Schwarz stejně jako Lidl) s 15 procenty zákazníků. Druhá je Hypernova.

Na dalších místech jsou Albert,  Penny Market a Plus Diskont .

Lidl považuje za své hlavní nákupní místo dvě procenta českých domácností, což odpovídá jeho relativně krátkému působení na českém trhu. Obsadil tak celkově 13. příčku. Ostatní diskontní řetězce Coop Diskont a Norma nedosáhly ani jednoprocentní hranice preferencí hlavního nákupního místa.

Rozhoduje cena a vzdálenost

Výzkum také ukázal stagnaci obliby jednotlivých maloobchodních prodejen. I přes mírný pokles preferencí hypermarketů (způsobených převážně poklesem preferencí hypermarketu Kaufland) zde nakupuje 34 procent českých domácností.

Zhruba pětina české populace upřednostňuje supermarket (21 %) a diskontní prodejnu považuje za své hlavní nákupní místo 18 procent respondentů. Podíl menších prodejen (malých samoobsluh a pultových prodejen) dosáhl jedné čtvrtiny.

Do diskontů lákají hlavně ceny

Zákazníci diskontů si svou prodejnu vybírají zejména pro jejich příznivé ceny; druhým nejčastěji uváděným důvodem je blízkost prodejny. Nadprůměrně často zákazníky diskontů také lákají akční slevy, rychlé odbavení bez dlouhých front a možnost nákupu autem.

Z pohledu regionálního mají diskonty nejsilnější pozice v obcích od pěti tisíc do 20 tisíc obyvatel, kde jim konkurují pouze menší prodejny. Tato kategorie sídel je ještě příliš malá pro hypermarkety, takže diskonty zde díky své expanzívní politice vyplnily prázdné místo v obchodní síti prodejen.

Průměrných preferencí diskonty ještě dosahují i v obcích s méně než 5 tisící obyvatel, zejména pokud tyto obce leží poblíž velkých měst.