Hlavní obsah

Diskonty jsou mezi lidmi stále oblíbenější, hlavně kvůli cenám

– ČESKÁ REPUBLIKA
Právo, Tomáš Loskot

Stále více lidí chodí na nákupy do diskontních prodejen. Kvalita jejich služeb sice není na špičkové úrovni, lidi sem ale lákají hlavně nízké ceny. Kromě už zabydlených firem Penny Market, Plus Diskont a Norma působí na českém trhu už rok firma Lidl. V žebříčku navštěvovanosti všech diskontních řetězců se usadila na třetím místě.

Článek

Co se týče toho, kde lidé nejčastěji dělají hlavní nákupy, tady Lidl naopak na celé čáře prohrál a žebříček vede Kaufland.

Vyplývá to z výzkumu Diskont 2004 společností Incoma Research a GfK Praha.

Řetězec Lidl, který svou expanzi na českém trhu zahájil koncem loňského června, v uplynulém půl roce přilákal k návštěvě 28 procent českých nakupujících.

Nejnavštěvovanějším diskontním řetězcem podle výzkumu zůstal Penny Market, který v uplynulých šesti měsících navštívilo alespoň jednou 38 procent českých nakupujících. Na druhém místě následuje Plus Diskont s 31 procenty. Jako hlavní nákupní místo potravin již Lidl tak vynikajících výsledků nedosáhl.

Velké nákupy se dělají nejčastěji v Kauflandu

Mezi všemi řetězci na trhu získal první místo hypermarketový řetězec Kaufland (patřící do skupiny Schwarz stejně jako Lidl) s 15 procenty zákazníků. Druhá je Hypernova.

Na dalších místech jsou Albert,  Penny Market a Plus Diskont .

Lidl považuje za své hlavní nákupní místo dvě procenta českých domácností, což odpovídá jeho relativně krátkému působení na českém trhu. Obsadil tak celkově 13. příčku. Ostatní diskontní řetězce Coop Diskont a Norma nedosáhly ani jednoprocentní hranice preferencí hlavního nákupního místa.

Rozhoduje cena a vzdálenost

Výzkum také ukázal stagnaci obliby jednotlivých maloobchodních prodejen. I přes mírný pokles preferencí hypermarketů (způsobených převážně poklesem preferencí hypermarketu Kaufland) zde nakupuje 34 procent českých domácností.

Zhruba pětina české populace upřednostňuje supermarket (21 %) a diskontní prodejnu považuje za své hlavní nákupní místo 18 procent respondentů. Podíl menších prodejen (malých samoobsluh a pultových prodejen) dosáhl jedné čtvrtiny.

Do diskontů lákají hlavně ceny

Zákazníci diskontů si svou prodejnu vybírají zejména pro jejich příznivé ceny; druhým nejčastěji uváděným důvodem je blízkost prodejny. Nadprůměrně často zákazníky diskontů také lákají akční slevy, rychlé odbavení bez dlouhých front a možnost nákupu autem.

Z pohledu regionálního mají diskonty nejsilnější pozice v obcích od pěti tisíc do 20 tisíc obyvatel, kde jim konkurují pouze menší prodejny. Tato kategorie sídel je ještě příliš malá pro hypermarkety, takže diskonty zde díky své expanzívní politice vyplnily prázdné místo v obchodní síti prodejen.

Průměrných preferencí diskonty ještě dosahují i v obcích s méně než 5 tisící obyvatel, zejména pokud tyto obce leží poblíž velkých měst.

Anketa

Kde nakupujete nejraději?
v hypermarketech
28,9 %
v supermarketech
21 %
v diskontních prodejnách
29,6 %
v malých obchodech
20,5 %
Celkem hlasovalo 443 čtenářů.

Jak lidé navštěvují diskontní prodejny

1. Penny Market

2. Plus Diskont

3. Lidl

Reklama

Výběr článků

Načítám