Ministr už dříve uvedl, že expertní tým bude nutné rekonstruovat. Jeho nové složení ministerstvo představí v nejbližší době vládě, řekl Ťok.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Získat nové odborníky, kteří by dokázali adekvátně nahradit ty odcházející, nebude jednoduché. Současný tým, který měl za úkol sestavit náměstek Kamil Rudolecký, nevznikal snadno a poprvé se sešel koncem ledna s půldruhaměsíčním zpožděním. Tým tvořili externisté a čtyři zaměstnanci ministerstva a podřízené organizace Ředitelství silnic a dálnic(ŘSD) .

Ťokův předchůdce na ministerstvu Antonín Prachař chtěl nejprve ve veřejné soutěži vybrat mýtného manažera, jako poradce a organizátora samotného mýtného tendru. Tato soutěž na poradce ale také začala nabírat zpoždění a ministr Ťok po nástupu do funkce oznámil, že tento mezikrok vynechá a spolehne se přímo na experty.

"Nefungovala komunikace mezi vedením ministerstva a mezi skupinou," řekl jeden z odcházejících odborníků Ondřej Zaoral. Pokud by byl nový expertní tým sestaven na podobných základech, už by se jeho práce v žádném případě účastnit nechtěl. K definitivnímu rozhodnutí opustit pracovní skupinu Zaorala nicméně vedlo mediální vystupování ministra, který uvedl, že s výsledky pracovní skupiny není spokojený. [celá zpráva]

Kritice čelil v pátek Ťok i od šéfa Asociace krajů a jihomoravského hejtmana Michala Haška (ČSSD). Hašek oznámil, že spolu s dalším sociálně-demokratickým hejtmanem rezignuje na funkci v řídícím výboru pro přípravu tendru na dodavatele mýtného systému.

Poukázal na to, že výbor se sešel pouze dvakrát, a to ještě za bývalého ministra Antonína Prachaře. Za dobu, kdy je ve funkci ministr Dan Ťok, podle šéfa asociace tento orgán vůbec nezasedal a rozhoduje se jinde. Proto za něj podle Haška ani nechtějí nést zodpovědnost. "My nechceme dělat fíkový list," prohlásil Hašek.

Kapsch: Ministr přes média vyjednává cenu

Kromě rozpadu původně devítičlenné skupiny, jejíž práci provázely časté názorové střety jejích členů, má ministr Ťok problém i se společností Kapsch, která dosud mýtný systém provozuje. Ohradila se proti ministrovu nedávnému vyjádření, že je ochotná při uvažovaném prodloužení smlouvy nabídnout cenu o "hromadu procent" nižší.

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok

FOTO: Milan Malíček, Právo

"Považujeme za neprofesionální dopředu vypouštět představy o výši slev, navíc když jde o naprosto nereálná a nesmyslná očekávání jako například zmíněných 30 až 40 procent. Pravděpodobně má jít o jakési taktické kroky k vytváření tlaku, které ale nemohou mít naději na úspěch," řekl mluvčí společnosti David Šimoník.

Ministerstvo dopravy přitom součinnost s Kapschem potřebuje k tomu, aby vůbec mohlo soutěž na nového provozovatele mýta vypsat. Až do konce platnosti stávající smlouvy v prosinci 2016 je Kapsch podle ministerského právního oddělení výhradním držitelem licenčních práv umožňujících systém provozovat a pozměňovat.

"Očekávám, že Kapsch dostojí svým slovům, že má zájem se státem spolupracovat. Očekávám, že jako seriózní firma kótovaná na burze s námi prostě spolupracovat bude," uvedl v úterý na tiskové konferenci Ťok.

Kapsch ale toto vyjádření považuje za nátlak. "Považujeme proto za navýsost troufalé, že jsme nyní stavěni do pozice škůdce národa či občanů jen proto, že za práci stovek lidí a desítek firem při provozu mýta dostáváme zaplacenu řádně sjednanou odměnu," reagovala společnost.

Zároveň doplnila, že není její chybou, že se přípravy na výběr mýtného tendru zpozdily. Viníkem je jen a pouze ministerstvo dopravy a dlouhodobá neschopnost či nekonzistentnost rozhodování státní správy.