Celá modernizace D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou by měla být podle aktuálního harmonogramu dokončená nejdříve v roce 2020. Skluz proti původnímu rozvrhu způsobilo to, že dvojice úseků z prvních čtyř nebyla dokončena včas a budou se stavět ještě během letošního roku. K nim by se ještě měla připojit trojice nových úseků.

"Pojďme vést odbornou debatu. Je dogma, že se mají opravovat čtyři úseky najednou a je to maximum? Nebo když už to zavřeme, tak jich budeme opravovat osm?" uvedl Ťok. Zároveň řekl, že by byl rád, pokud by se na opravách takto významné dopravní tepny pracovalo sedm dní v týdnu. O práci o víkendech a v noci Ťok mluvil už začátkem března. [celá zpráva]

Jančurův nápad

S rozšířením dálnice do středového pásu počítal už návrh majitele společnosti Student Agency Radima Jančury, který prosazoval takzvanou metodu fragmentace. Ta spočívá v rozbití stávajícího betonového povrchu na jemnou drť a přetažení této hmoty silnou vrstvou asfaltu. Touto metodou se při další fázi modernizace D1 vážně zabývalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni v létě za působení bývalého ředitele Jana Kubiše. Ten ale záhy na post v ŘSD rezignoval.

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok

FOTO: Michal Doležal, ČTK

Rozšíření dálnice do středové části přináší řadu problémů, které by bylo nutné řešit. Ve střední části jsou totiž vedené kabely a je zde i odvodňovací potrubí. Bezpečnost řidičů by se ale podle Ťoka nikterak nesnížila, betonové středové svodidlo by podle něj bylo stejně efektivní jako stávající dvojice ocelových pásů a pruh křoví.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na 21 úseků, které se mají modernizovat postupně.