„Ty mosty mají dva typy vad. První typ je, že mosty jsou ovlivněny podložím, které se roztahuje a tlačí na ložiska mostu a jeho základy takovým způsobem, na který nejsou projektovány. A proto hrozí zhroucení,“ poukázal ministr dopravy.

Druhý typ vad je podle něj ne úplně poctivá česká práce. „Například víme, že v těch mostech je méně oceli, než je vyfakturováno. Jsou tam i další kosmetické vady, které ale nebudou vadit provozu,“ prohlásil s tím, že je potřeba o vadách na mostech debatovat se zhotovitelem, kterým byla společnost Eurovia.

„Abychom získali alespoň slevu z ceny nebo aby peníze, které tady byly vyčerpány neprávem, byly vráceny,“ řekl Ťok.

Objevily se trhliny

Mosty nad Slovenskou ulicí v Ostravě-Přívoze spojují tzv. prodlouženou Místeckou ulici s dálnicí D1. Na šest let starých mostech se v polovině roku 2014 objevily trhliny, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze.

Při zátěžových zkouškách najelo na ostravský most několik těžkých nákladních automobilů.

Při zátěžových zkouškách loni najelo na ostravský most několik těžkých nákladních automobilů.

FOTO: Aleš Honus, Právo

Kvůli špatnému stavu mostů zakázalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na ně počátkem loňského září vjíždět nákladním automobilů a vozidlům nad 3,5 tuny. Pro ostatní motoristy v daném místě snížilo rychlost na 50 kilometrů za hodinu. Podle posudků Dopravní fakulty Univerzity Pardubice jsou oba mosty v havarijním stavu.

Na důvodech, proč jsou mosty v nevyhovujícím technickém stavu, se ŘSD nemůže s Eurovií shodnout. Podle ní se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, tzv. studeného odvalu.

Začátkem ledna proto Eurovia odmítla provést nutné opravy za vlastní peníze. Ty ale chce ŘSD po firmě vymáhat zpětně, až mosty samo opraví.

To potvrdil i ministr Ťok. „Mosty nejdříve opravíme a pak se budeme soudit o velikost částky, kterou máme zaplatit. Máme v plánu oslovit pět firem, ty vybrala centrální komise ministerstva a jsou to firmy, které mají zkušenosti s mosty,“ ujistil a dodal, že další dopravní problém Ostravska, zvlněnou dálnici, bude řešit ministerstvo jiným způsobem. Oprava mostů totiž bude podle ministra konečným řešením.

Přijel také Babiš

„Zvlnění nemá ještě trvalé řešení, je několik možností, odborníci nyní debatují nad tím, které je nejlepší. Budeme ještě debatovat o tom, jak to urychlit, obávám se ale, že arbitráž bude trvat minimálně rok a půl až dva, možná i déle, a jezdit po té dálnici v tomto stavu určitě není to, co bychom chtěli,“ připustil Ťok.

Ten dorazil do Ostravy se svým stranickým šéfem a ministrem financí Andrejem Babišem. „Pro jistotu jsme přijeli vlakem,“ řekl Babiš médiím v průběhu debaty o poškozených mostech a zvlněné dálnici. Jízdě po ní se ale nevyhnul a připadal si prý jako na houpačce.

„Schválně jsme oba pány ministry provezli po zvlněné dálnici, aby také zažili na vlastní kůži ten zážitek z jízdy, které jsme my vystaveni dennodenně,“ prozradil ostravský primátor Tomáš Macura (ANO).

V souvislosti se zvlněnou dálnicí pak šéf hnutí ANO připomněl, že stále ještě není zvolen předseda parlamentní vyšetřovací komise k dálnici D47. „Bylo by dobré, kdyby už konečně sněmovna předsedu zvolila, nevím, proč se tam neumíme domluvit. Jsou tam samozřejmě některé střety zájmů, jak o tom mluví opozice, a už proto by bylo dobré, aby se to vyšetřilo,“ poznamenal.