"Podle platné smlouvy nabude stát licenci k softwaru, dokumentům projektu, databázovým strukturám, datovým sadám a softwaru až ke dni ukončení smlouvy," uvedlo v materiálu ministerstvo s tím, že do skončení smlouvy na konci roku 2016 má výhradní právo na tato data pouze společnost Kapsch.

"V mýtu předchozí vlády zcela zaspaly a dnes máme na stole problémy, které se měly řešit před několika lety. Pokud chceme férovou soutěž, která nezvýhodňuje současného provozovatele, musíme právní situaci v této věci otevřeně pojmenovat, vyřešit a pohnout se dál," uvedl v tiskové zprávě ministr dopravy Dan Ťok.

O nutnosti koupit si u Kapsche čas na vytvoření dostatečné časové rezervy pro vypsání řádné soutěže už ministr Ťok dříve informoval s tím, že by mělo jít o rok nebo o dva roky. Podle ministerského návrhu bude podmínkou prodloužení smlouvy povinnost Kapsche spolupracovat s novým poskytovatelem alespoň půl roku a během tohoto přechodného období mu předat veškeré potřebné znalosti pro provoz elektronického mýta.

Záleží na technologii

To ale bude nutné pouze v případě, že se nakonec bude pro výběr mýtného používat mikrovlnná technologie využívající stávající sítě mýtných bran. Úřad totiž chce vyhlásit technologicky neutrální soutěž. Mýtné brány by tak mohly být nahrazené technologií zcela novou, pokud by se to ukázalo být ekonomicky výhodnější.

Zároveň s tím ministerstvo uvedlo, že nebude podporovat rozšíření kamionového mýtného na silnice druhých a třetích tříd, protože to by znamenalo přílišný růst nákladů na provoz a zároveň nízké výnosy na poplatcích. Jako nejvhodnější variantu uvedl úřad ponechání současného systému zpoplatnění, kdy se mýtné vybírá na dálnicích, rychlostních silnicích a části silnic prvních tříd. Variantou by mohlo být rozšíření mýtného na celou síť silnic prvních tříd, zhruba dalších tisíc kilometrů. Podmínkou je ale požadavek, aby náklady na výběr nepřekročily hranici 30 procent výnosů.

Problémy kolem mýta se zabývala začátkem března koaliční rada, která zadala Ťokovi úkol do dvou týdnů vypracovat a k projednání kabinetu předložit materiál řešení skluzu v přípravě mýtného tendru. Na vypsání otevřeného výběrového řízení, jeho vyhodnocení a následné přípravy na přechod systému pod nového provozovatele by úřad nyní potřeboval alespoň tři roky, připustil nedávno Ťok. Ve skutečnosti ale má necelé dva roky.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007. Loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům zhruba 20 procent.