Dynamika vývoje tržeb je ve srovnání s předchozími údaji kvůli nové metodice nižší. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které nyní statistici vykazují odděleně, se zvýšily meziročně za obě kategorie shodně o 8,7 procenta.

Podle analytiků lednové údaje naznačují, že chuť nakupovat neopustila české zákazníky ani v novém roce. K výraznému růst tržeb pomohly povánoční slevy i levnější pohonné hmoty. Ve srovnání s prosincem se maloobchodní tržby v lednu zvýšily o dvě procenta.

Lidé se nebojí utrácet

"Maloobchod vstoupil do nového roku s velmi solidním růstem, který je podporovaný pozitivní náladou tuzemských spotřebitelů. Lidé se už méně bojí ztráty zaměstnání a jejich reálná finanční situace se mj. díky extrémně nízké inflaci zlepšuje. Spotřeba domácností se tak stává hlavní silou ekonomického růstu v ČR," uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

Tržby maloobchodu

Tržby maloobchodu v meziročním srovnání (kromě motorových vozidel)

FOTO: David Ryneš, Novinky

Také podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška se žně obchodníků přelily do začátku letošního roku. "Dva po sobě jdoucí měsíce s meziročním přírůstkem tržeb o víc než pět procent byly v maloobchodě bez aut k vidění naposledy v roce 2008," dodal.

Prodej potravin se meziročně zvýšil o 4,8 procenta. Vyšší tržby vykázal prodej nepotravinářského zboží, a to o 5,6 procenta. Prodej počítačového a komunikačního zařízení vzrostl o 15,7 procenta a výrobků pro domácnost o 11,2 procenta.

Prodej přes internet stoupl o 15 procent. Nižší tržby zaznamenaly pouze prodejny oděvů a obuvi, které si připsaly pokles o 3,8 procenta.