Hlavní obsah

Ministerstvo navrhuje zvýšit ekologickou daň na starší auta

Novinky, tov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ministerstvo životního prostředí předloží vládě návrh zákona, který má zvýšit ekologickou daň u aut. Tři tisíce korun by při registraci měli nově platit majitelé vozidel starých 15 let. U ještě starších aut se má daň zvednout ze tří na pět a z pěti na deset tisíc.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„V novém zákoně o výrobcích s ukončenou životností, který teď ministerstvo životního prostředí připravuje a jehož účinnost předpokládáme od 1. března 2016, se uvažuje o zpoplatnění při nákupu a převodu emisní třídy Euro 3,“ řekla Novinkám mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Zákon je nyní po meziresortním připomínkovém řízení projednáván v Legislativní radě vlády a koncem března by se měl projednávat na vládě.

Nově by se za auta splňující normu Euro 3 platilo 3000 korun. U normy Euro 2 se má daň zvýšit ze tří na pět tisíc, u normy Euro 1 z pěti na deset tisíc a u starších než Euro 1 zůstává na deseti tisících.

Od roku 2009 mají majitelé osobních a malých nákladních aut splňujících emisní normu Euro 0 až Euro 2 platit při první registraci nebo přeregistraci poplatek na podporu sběru, zpracování a využití vybraných autovraků. Ekologickou daň hradí za konkrétní vozidlo pouze jednou. Výjimku mají invalidé, ekologickou daň nemusí platit lidé při převodu auta kvůli rozvodu manželů nebo když auto dědí.

Výše navrhovaných poplatků:
starší než Euro 1 –  zůstává na 10 000
Euro 2 - z 3 000 na 5 000
Euro 3 – z 0 na 3000
Zdroj: MŽP

Evropské emisní normy v dopravě se zpřísňují každé čtyři roky. Emisní třída Euro 2 byla v ČR zpoplatněna v roce 2009 zákonem o odpadech.

„Vozidla třídy Euro 3 jsou dnes 15 let stará vozidla se značně vyššími emisemi vypouštěnými do ovzduší,“ dodala mluvčí.

Cílem opatření je podle ministerstva snížit znečištění ovzduší emisemi, které trápí především velká města. Uvádí také, že starší vozidla způsobují fatálnější následky při dopravních nehodách. Opatření tak podle ní přispěje i k bezpečnosti silničního provozu a zdraví lidí. I v důsledku zpoplatnění převodu starších vozidel v posledních letech v Česku klesají registrace ojetin.

RokPočet registrovaných ojetých osobních vozidel (M1) v ČR
2007212 869
2008230 974
2009144 602
2010127 034
2011131 707
2012124 343
Zdroj: MŽP

Reklama

Související články

Prodej ojetin v Česku loni stoupl o desetinu

V Česku se loni prodalo 620 tisíc ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o deset procent. Jejich hodnota stoupla z necelých 90 miliard korun na...

Výběr článků

Načítám