Město musí v Bruselu obhájit sliby, které uvedlo v žádosti o dotaci. Jde mimo jiné o snížení emisí a nehodovosti. Praha zatím z evropské dotace nevyčerpala ani korunu. Stavba za zhruba 20 miliard se otevře v dubnu.

"Zadal jsem pokyn, aby byly vypracovány materiály, které ukážou, do jaké míry jsou splněny podmínky, za jakých jsme žádali o dotaci," uvedl náměstek. Podle něj jde jen o "preventivní opatření".

"Nemám žádný signál, že by mohla být dotace ohrožena," doplnil. V ohrožení podle něj není ani zahájení zkušebního provozu, které je naplánováno na 6. dubna. "Myslíme si, že jsme všechna kritéria pro získání dotace splnili," tvrdí Dolínek.

Chybí záchytné parkoviště

Na posledním zastupitelském výboru pro dopravu ovšem zaznělo, že plánované otevření tunelového komplexu Blanka může ohrozit splnění jedné z podmínek čerpání dotace na metro, a sice snížení emisí.

Magistrátní materiál navíc upozorňuje na další "rizika projektu". Podmínkou získání EIA (proces posuzování vlivů staveb na životní prostředí) byla totiž výstavba autobusového terminálu a záchytného parkoviště P+R na předpokládané zastávce Dlouhá míle v rámci takzvané Buštěhradské železniční dráhy. Příprava ale ještě ani nezačala.

Novinář fotografuje 24. února novou stanici pražského metra A Petřiny.

Novinář fotografuje 24. února novou stanici pražského metra A Petřiny.

FOTO: Michal Kamaryt, ČTK

Ministerstvo dopravy, které evropské peníze na stavbu metra přerozděluje, v roce 2013 snížilo dopravnímu podniku maximální limit pro čerpání evropských dotací na metro o 25 procent. Ředitel podniku Jaroslav Ďuriš nedávno řekl, že pokud se situace nezmění, pak hrozí, že Praha nevyčerpá všechny peníze ze sedmimiliardové dotace. Nebude mít totiž dostatek uznatelných nákladů.

Ministerstvo nedávno zahájilo další kontrolu projektu. Stavbu od konce loňského roku prověřuje i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) a znovu se jí zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Právě na jeho rozhodnutí závisí, zda Praha dostane na dostavbu metra dlouho očekávanou poslední tranši z jedenáctimiliardového úvěru od Evropské investiční banky (EIB).

Na trase jsou čtyři stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stavba začala v roce 2009. Plánovaný rozpočet zhruba šestikilometrového úseku je 22,5 miliardy korun. Podle Ďuriše bude konečný účet asi o dvě miliardy nižší. Z magistrátního materiálu vyplývá, že podnik na stavbu stanic ke konci roku obdržel faktury na více než 16 miliard korun.