"Slevy jsme rozdělili na dvě vlny, v první zlevňujeme především textilní zboží, ale i sportovní a spotřební zboží, potřeby pro camping, zahradu, grilování, " sdělila mluvčí společnosti Ahold Kateřina Černá. Společnost v ČR provozuje hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert.

"Slevy se týkají především sortimentu oděvů a elektroniky a pohybují se v rozmezí 30 -50%, u elektroniky až 75%. Nabídka a výše slev je odvislá od prodeje slevněného sortimentu," řekla Novinkám Martina Čermáková ze společnosti Tesco.

V druhé fázi obchody zlevní i některé druhy sezónního elektra, tedy větráky, klimatizace, malé televize nebo fotoaparáty.

Vyplatí se počkat

Obecně platí, že se s nákupy vyplatí počkat až na polovinu prázdnin. Prodejci zboží zlevňují postupně. Snížení cen je tak zpočátku jen třiceti až padesátiprocentní, uprostřed léta ale dosahuje i 70 procent. To proto, že prodejci se potřebují zboží rychle zbavit, aby mohli sklady zaplnit oblečením z podzimních a zimních kolekcí.

Z tohoto důvodu nabízí slevy i většina prodejců luxusního oblečení. Snížení ale není tak rapidní, dosahuje maximálně 30 procent. Také s ním nijak zvlášť nespěchají.

Slevy přišly s nadnárodními obchody

Zatímco v minulých letech slevy charakterizovaly polovinu prázdnin, postupem času se stále více posouvají na začátek léta. Loni začínaly s červencem, letos nebyl výjimkou červen. Kopírují se tak trendy v ostatních evropských zemích.

Výrazné výprodeje do Česka přišly v polovině 90. let s příchodem mezinárodních oděvních společností jako jsou Marks & Spencer, C & A, Mango nebo Zara. Posléze se jim přizpůsobili i ostatní obchodníci.

Ve světě je obvyklé, že slevy jsou mnohonásobně vyšší i na zboží luxusních značek. Pokud má tedy někdo v plánu nakoupit více kusů značkového oblečení, může se mu vyplatit odjet nakupovat do Londýna nebo do Paříže. Výhodněji než v ČR ale pořídí například i v Německu.