Hlavní obsah

Na trase z Ostravy do Prahy je auto rychlejší, vlak pohodlnější

Právo, Novinky, Martin Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Cestování z Ostravy do Prahy se pro méně než čtyři cestující osoby vyplatí vlakem. Pro více osob je naopak výhodnější automobil. Vyplývá to z testu, který od pondělí do středy provedlo Právo a Český rozhlas 1- Radiožurnál.

Článek

Zatímco tři osoby za jízdné ve vlaku zaplatí 650 korun, cesta autem vyjde na 740 korun. Ještě markantnější je rozdíl v případě, že autem cestuje pouze jedena osoba. Ta totiž za pohonné hmoty zaplatí 740 korun, ale cestující se zákaznickou kartou Z pouze 260 korun, tedy jen přibližně třetinu.

Spotřeba auta při třech cestách z Ostravy do Prahy vyšla v průměru na 7,15 litru na sto kilometrů. To znamená, že auto bylo pro jednu osobu v porovnání s běžným cestujícím ve vlaku na trase Ostrava-Praha bez slevového programu ČD, ale s cenou jízdenky na MHD 8 korun v Ostravě a 12 korun v Praze, dražší skoro o tři sta korun.

Náklady na cestování autem a vlakem s využitím takzvaného skupinového jízdného se začínají srovnávat při obsazení auta třemi lidmi. Při čtyřech cestujících už je výhodnější cesta autem než vlakem i při využití skupinových slev.

Cenové srovnání dopravy vlakem a autem na trase Praha-Ostrava (v Kč)
.1 osoba2 osoby3 osoby4 osoby
vlak424/260*520650780
auto740740740740
* jízdné s Kartou Z

Auto je rychlejší

Test na trase Ostrava-Praha ukázal, že rychlejší je jednoznačně auto. Když se zprůměruje, jak dlouho cesta trvala každý ze tří testovaných dnů, jel automobil z Ostravy do Prahy 4 hodiny dvacet minut. Vlaku tatáž cesta trvala bez šesti minut šest hodin. Člověk u něj navíc musí v exponované dny počítat, že bude přeplněný. Týká se to hlavně pátků.

Čistou dobu jel vlak vždy mezi čtyř a půl hodinou a pěti hodinami, další hodinu pak trvalo cestování do center měst.

Automobily mají jiný problém: na dálnici D1, kudy je cesta jednoznačně nejrychlejší jim hrozí zácpy, kde se mohou zdržet i desítky minut. Většinou hrozí také v pátek.

...vlak pohodlnější

Co se týče komfortu cestování, lidé ve vlaku se shodovali, že tento způsob dopravy je pro ně příjemnější. Nemusejí se totiž na nic soustředit, mohou číst nebo si dát něco k pití. Navíc se podle nich v posledních letech zlepšila i čistota ve vozech.

Příští týden od 19. do 21. 7. pokračuje test Českého rozhlasu a deníku Právo na trase Ústí nad Labem-Praha. Výsledky nabídne Radiožurnál v motoristickém magazínu Motožurnál po 13. hodině ve středu 21. 7. i s aktuálními informacemi o dostavbě dálnice D 8 do Ústí nad Labem. Právo zveřejní výsledky tohoto testu příští čtvrtek.

Podmínky testu

:: Testy byly provedeny každý den od pondělí 12. 7. do středy 14. 7. od budovy Českého rozhlasu v Ostravě v ulici Dr. Šmerala k budově rozhlasu v Praze na Vinohradské třídě.

:: K ceně jízdenky na vlak pak byla připočítána cena za jízdenky MHD v Ostravě i Praze. Novináři první den použili rychlík Hutník, který z Ostravy vyjel v 8:11, druhý den rychlík Detvan s odjezdem 12:17 a třetí den opět Hutník. Čistá jízdy vlakem trvá pěti hodin, připočítává se ještě čas cesty MHD do centra.

:: Co se týče auta, volena byla tradiční a nejrychlejší cesta na trase Ostrava-Olomouc-Brno-Praha, kde je největší podíl dálnic a rychlostních komunikací.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám